۱۰ روش برای تقویت شادکامی

مفهوم شادکامی و خوشحال بودن یکی از مفاهیم مهمی است که همواره در زندگی در جستجویش هستیم و زندگی شاد داشتن هدف همه ما انسانهاست .

هرچند که ممکن است ما برای رسیدن به زندگی شاد معیار های سفت و سختی داشته باشیم و شاد بودن را کار آسانی ندانیم ولی اگر باور داشته باشیم مثبت اندیشی و روحیه خوب به ما در مواجه با سختی ها می کند و ما را مقاوم می سازد دیگر تمام تلاشمان را برای جستجوی شادی بکار می گیریم.

10 روش برای تقویت شادکامی

در اینجا ده نکته حاصل از پژوهش دیوید مایرز که از طریق ۴۰۰ مصاحبه رسانه ای در خصوص شادکامی گردآوری شده است را مورد بررسی قرار می دهیم .

  1. واقف باشید که شادکامی پایدار نتیجه به دست آوردن نیست .

    افراد با شرایط در حال تغییر حتی با ثروت یا معلولیت سازگار می شوند . بنابراین ثروت هم مثل سلامت است : صرف نبودن آن بدبختی به بار می آورد ولی داشتن آن (یا هر شرایطی که آرزوی را داریم) شادکامی را تضمین نمی کند.10 روش برای تقویت شادکامی

  2. کنترل وقتتان را بدست بگیرید.

    افراد شاد بر زندگیشان احساس کنترل دارند و تبحرشان در استفاده از زمان اغلب به این کنترل کمک می کند . این مهارت کمک می کند تا اهداف را تعیین و آنها را به هدف های روزانه خرد کنیم . اگرچه اغلب میزان کاری که دریک روز انجام خواهیم داد بیش از حد برآورد می کنیم (که ما را ناکام می کند) عموما میزان کاری را که میتوانیم در یک سال تنها با کمی پیشرفت در هر روز انجام می دهیم کمتر برآورد می کنیم.

  3. شاد رفتار کنید.

    گاهی اوقات می توانیم نقش خودمان در یک حالت روحی را بازی کنیم. افراد با استفاده از حالت لبخند احساس بهتری پیدا می کنند وقتی اخم می کنند به نظر می رسد تمام دنیا اخم می کند . بنابراین چهره شاد به خود بگیرید .طوری صحبت کنید که انگار احساس عزت نفس مثبت دارید و خوش بین و اجتماعی هستید . وانمود کردن می تواند آغازگر هیجان باشد.10 روش برای تقویت شادکامی

  4. به دنبال شغل و اوقات فراغتی باشید که مهارت هایتان را در آن به کار بگیرید .

    افراد شاد اغلب در حالتی قرار دارند که سیال بودن نامیده می شود ( مجذوب تکلیفی می شوند که آنها را به چالش بکشد بدون اینکه در خود غرق کند . گرانترین شکل گذرندن اوقات فراغت اغلب کمر از گل کاری ، معاشرت یا کاهای دستی تجربه سیال بودن فراهم می کند.

  5. به جنبش «جنبش» بپیوندید.

    انبوهی از پژوهش ها نشان می دهد که ورزش هوازی نه تنها سلامتی و انرژی را ارتقا می بخشد بلکه پادزهر افسردگی و اضطراب خفیف نیز هست. عقل سالم در بدن سالم است.10 روش برای تقویت شادکامی

  6. به اندازه نیاز بدنتان بخوابید.

    افراد شاد فعال زندگی می کنند اما زمانی را برای خواب نیرو بخش و تنهایی اختصاص می دهند. بسیاری از افراد از کمبود خواب ، و در نتیجه خستگی ، کاهش هشیاری و خلق غمگین رنج می برند .

  7. اولویت را به روابط صمیمانه بدهید .

    دوستی صمیمی با کسانی که شدیدا به فکر شما هستند می تواند به شما کمک کند تا اوضاع دشوار را به سلامت پشت سر بگذارید. در میان گذاشتن برای جسم و روح مفید است . مصمم باشید که از صمیمانه ترین روابط تان مراقبت کنید وجود آنهایی که به شما نزدیک ترند بدیهی قلمداد نکنید ، به انها همانگونه محبت نشان دهید که به دیگران نشان می دهید، آنها را تایید کنید ، مسائل را با آنها در میان بگذارید  و با هم بازی و تفریح کنید . عواطفتان را احیا کنید ، عزم کنید که با مهر و محبت عمل کنید .10 روش برای تقویت شادکامی

  8. به فراتر از خود توجه کنید . به فکر نیازمندان باشید .

    شادکامی ، یاری گری را افزایش می دهد . ( آنهایی که احساس خوبی دارند کار خوب انجام می دهند) اما انجام کار خوب نیز احساس خوب ایجاد می کند .

  9. دفتر خاطرات سپاسگذاری داشته باشید .

    کسانی که هر روزدرنگ می کنند تا به برخی جنبه های مثبت زندگیشان فکر کنند ( سلامت ، آزادی ، تحصیلات ، عقل، محیط طبیعی ، ….) بهزیستی بالاتری را تجربه می کنند .10 روش برای تقویت شادکامی

  10. خود معنوی تان را پرورش دهید .

    مذهب برای بسیاری از افراد یک جامعه حمایتی ، دلیلی برای توجه به فراتر از خود و احساس هدفمندی و امید فراهم می کند . پژوهش های زیادی نشان می دهد افرادی که فعالانه مذهبی اند شادترند و با بحرانها بهتر مقابله می کنند .

10 روش برای تقویت شادکامی

منبع ;کتاب روانشناسی اجتماعی از دیوید مایرز

نظرات بسته شده است.