۱۰ راز موفقیت مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ رئیس و مدیر اجرایی فیس بوک است که دارایی او در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۳/۹ میلیارد دلار تخمین زده شده است. او با راه اندازی و انتشار فیس بوک در تلاش است مردم سراسر دنیا را به همدیگر پیوند بدهد. زاکربرگ دارای اخلاق کاری منحصر به فردی است او وسواس عجیبی در انتخاب رنگ آبی و پوشیدن لباس های همرنگ دارد به هرحال او یکی از تحسین برانگیزترین و موفق ترین تاجران شناخته شده در سطح دنیا است.

هدف بزرگ انتخاب کنید

طبق گفته های زاکربرگ هدف او از راه اندازی فیس بوک تامین نیاز جهانیان به برقراری ارتباط با یکدیگر بوده و در ابتدای کار هرگز قصد راه اندازی فیس بوک به عنوان یک شرکت را نداشته است. او در یکی از نامه های خود به سهامداران نوشت: «فیس بوک را به این دلیل راه اندازی نکردم، که یک شرکت باشد، بلکه آن را برای انجام یک ماموریت اجتماعی یعنی «ساختن جهانی آزادتر و مرتبط تر» ایجاد کردم.

سریع و ساختار شکن باشید

به لطف زاکربرگ و نامه‌ای که به سهامداران بالقوه نوشت، فیس‌بوک مدت‌ها است که به این شعار معتقد است و به آن ایمان دارد. او هرگز از انجام اقدامات سریعی که بتوانند همه چیز را به لرزه دربیاورند و همچنین احتمال اشتباه که همیشه وجود دارد، ابایی نداشته است.

وقتی فیس‌بوک اولین بار News Feed را معرفی کرد، هنگامه و غوغایی در میان کاربران این شبکه اجتماعی برپاشد، به اندازه‌ای که یک گروه اعتراضی در سایت، بعد از چند روز ۷۰۰۰۰۰ عضو پیدا کرد. کاربران به خشم آمده بودند، و به نظر می‌رسید فیس‌بوک به پایان کار خود رسیده است. اما آن‌ها تنظیمات حریم خصوصی را افزودند و سعی کردند به کاربران نشان دهند که فیس‌بوک چگونه کار می‌کند. در نهایت کاربران به استفاده از آن عادت کردند و حتی به آن علاقمند شدند.

استعداد ها را استخدام کنید

زاکربرگ در سال ۲۰۰۸، شریل سندبرگ را از گوگل با سمت مدیرارشد مدیرعامل به استخدام شرکت خود درآورد. وی با انجام این کار، به حقیقتی که به خاطر آن معروف نشده بود، اعتراف کرد: مهارت‌های مردمی. این انتصاب تنها یکی از انتصاب‌هایی بود که مارک به خاطر بهتر کردن اوضاع شرکت خود انجام داد. گرچه دیدگاه و چشم‌انداز وی سالها این شرکت را رهبری کرده است، اما به احتمال زیاد بدون داشتن یک تیم خوب و مناسب این شرکت هرگز به هدفش نمی‌رسید.

مشکلات بزرگ، راه حل های ابتکاری به دنبال خود دارند

پیشگویی در مورد آینده فیس بوک کاری است بس دشوار، اما این واقعیت که این شرکت تاکنون توانسته مدت ها با موفقیت دوام آورد دستاوردی بزرگ است. زاکربرگ دائما به کارآفرین ها سفارش می کند تا می توانند خلاق و نوآور باشند. نوآوری باعث می شود که بهره وری بیشتری در سرمایه و نیروی کار اتفاق بیفتد.

ولی اگر این نوآوری سبب شود که اعتبار جدیدی به وجود آید که قبل از آن وجود نداشته مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد و ایده های خلاقانه راه حل این مشکلات است. زیرا مشکلاتی که با کارهای خلاقانه ارتباط دارند، راهکارهای خلاقانه نیز طلب می کنند.

10 راز موفقیت مارک زاکربرگ

بیشتر از هر چیزی به خانواده خود اهمیت بدهید

این یکی از درس‌های ضروری کارآفرینی است که هر تاجری می‌تواند آن را از زاکربرگ یاد بگیرد. او می‌داند که توجه و وقت گذراندن با خانواده  چقدر مهم است. در تعقیب موفقیت، هیچ چیز بدتر از آن نیست که در پایان روز کسی را نداشته باشید که موفقیت خود را با او تقسیم کنید. مهم نیست که چقدر می‌خواهید موفق باشید و پله‌های ترقی را با چه سرعت طی کنید، هرگز نباید خانواده‌تان را نادیده بگیرید و از آن‌ها غافل شوید.

در ۱۹ می ۲۰۱۲ ، مارک زاکربرگ با پریسیلا چان ازدواج کرد و آن‌ها زندگی خوب و خوشی با یکدیگر دارند. وقتی دخترشان به دنیا آمد، مارک دو ماه مرخصی گرفت. اهمیتی ندارد که مارک در این دو ماه چه کارهایی می‌توانست انجام دهد، مهم کارهای است که او در ماه‌های آینده و سالهای بعد از آن انجام می‌دهد.

کارها را ساده کنید

آلبرت انیشتین می گوید: «کارها را تا جایی که امکان دارد ساده کنید، اما نه ساده تر»

زاکربرگ به این سخن انیشتین علاقه زیادی دارد و مطمئنا او نیز به این اصل بنیادین عمل می کند. اگر به فیس بوک توجه کنید متوجه خواهید شد این اصل دقیقا در آن نمود داشته است زیرا تمرکز این شبکه اجتماعی تنها بر روی قسمت های لازم و ضروری بوده است و از شاخ و برگ های اضافه دوری جسته است.

“نه” گفتن را یاد بگیرید

هرچه محبوبیت فیس بوک در میان کاربران افزایش می یافت، به همان نسبت طرح های پیشنهادی زیادی برای مشارکت و محصولات جدید پیشنهاد می شد. در مواردی هم به زاکربرگ پیشنهاد خرید کل شرکت با قیمت هایی بسیار گزاف داده شد.

زاکربرگ در هر حال خود را ملزم به انجام ماموریت اجتماعی خود می داند و هر پیشنهادی را که برای خود نامناسب ببیند، با جسارت کامل به آن «نه» می گوید. این بدان معناست که زاکربرگ تمرکز بالایی بر کار خود دارد و هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند او را از مسیر و اهدافش دور کند.

اهداف بلند مدت داشته باشید

فقط ۳ سال پس از راه‌اندازی فیسبوک، یاهو پیشنهاد خرید یک میلیارد دلاری این شرکت را مطرح کرد. زاکربرگ این پیشنهاد را رد کرد و گفت: ” من اینجا هستم تا چیزهای مهمی را برای بلند مدت بسازم. هر چیز دیگری غیر از این باعث حواس‌پرتی می‌شود”. چشم‌انداز بلند مدت فیس‌بوک بی‌شک برآمده از هدف بلندبالای مارک زاکربرگ بود.

10 راز موفقیت مارک زاکربرگ

شما نیاز به رشد و پیشرفت دارید

زاکربرگ به دنبال تغییر است، به دنبال رشد و پیشرفت هم هست. در روزهای ابتدایی، او یک تیم رشد ترتیب داد که تعهدشان این بود که افراد بیشتری را به ثبت نام در فیس‌بوک ترغیب کنند. فیس‌بوک متوجه شد که کاربران به حداقل ۱۰ دوست در سایت نیاز دارند تا همچنان به سراغ این شبکه اجتماعی بیایند، بنابراین جریان ثبت‌نام را راه انداخت و ویژگی اظهارنظر یا suggestion را تنطیم کرد تا به افراد در یافتن کسانی که ممکن است بشناسند، کمک کند.

فیس‌بوک بخشی از این رشد و پیشرفت را مدیون توانایی‌اش در گوش دادن به حرف‌های کاربران است. تمرکز زاکربرگ همواره بر دو چیز بوده است: داشتن مسیری مشخص برای این شرکت (پیشرفت مداوم) و تیم بزرگی که سکاندار حرکت آن در این مسیر است. با وجود چنین توجهی، رشد و پیشرفت اجتناب ناپذیر خواهد بود.

چالش ها را دوست داشته باشید

زبان ماندارین همواره جایگاه نخست را در لیست سخت‌ترین زبان‌های دنیا دارد. بهترین زمان یادگیری زبانهای جدید، در سن کودکی، ده‌ سالگی یا حداکثر در سن نوجوانی است. بزرگسالان برای تسلط به یک زبان جدید (هر زبانی که باشد) معایب شناختی بالایی دارند. پس تصور کنید که یاد گرفتن سخت‌ترین زبان دنیا برای زاکربرگ ۳۰ ساله چقدر می‌توانست دشوار باشد. مارک این زبان را انتخاب کرد چون ” زبان چینی دشوار است و مارک هم عاشق چالش‌های دشوار”.

این مطلب را از دست ندهید: ۱۰ راز موفقیت جف بزوس

بیشتر بدانید : ۱۰ راز موفقیت بیل گیتس

منبع سایت پرورش افکار سایت دیتا لینک

نظرات بسته شده است.