۱۰ راز موفقیت جف بزوس

رازهای موفقیت تنها در دست افراد موفق و ثروتمند نیست، بسیاری از ما آنها را می‌دانیم یا شنیده‌ایم، اما تعداد کمی از ما هستیم که آنها را در زندگی خود به کار می‌بریم و به آنها پایبند می‌مانیم. جف بزوس یکی از افرادی است که علاوه‌ بر اینکه رازهای موفقیت را در زندگی‌اش اجرا کرده و حتی رازهای خودش را ساخته،ثروتمندترین فرد جهان هم است. بزوس با ثروتی حدود ۱۵۹میلیارد دلار، ثروتمندترین فرد جهان شناخته شد. اما قطعا او به سادگی به این جایگاه نرسیده است. در این مقاله  به رازهای موفقیت او اشاره می‌کنیم.

جف بزوس یک مولتی میلیاردر و البته یک فرد موفق خودساخته است. او کسب‌وکارش را از صفر شروع و آن را تبدیل به بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا کرد. داستان موفقیت بزوس از گاراژ خانه‌اش در سال ۱۹۹۴ شروع شده و تا آمازونی که امروز شاهدش هستیم، ادامه پیدا می‌کند. سایت آمازون، که از یک کتاب فروشی آنلاین شروع کرد، برای همیشه فضای فروشگاه‌های اینترنتی بعد از خود را تغییر داد. جف یزوس تصمیم گرفت که به جای یک فروشگاه کتاب آنلاین، یک امپراطوری از تمام کالاها خلق کند.

اگر شما هم به دنبال رازهای موفقیت هستید و می‌خواهید کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید یا آن را پیشرفت دهید این توصیه‌ها از ثروتمندترین فرد جهان را به یاد بسپارید:

همیشه به فلسفه «روز اول» پایبند باشید


ایده « روز اول» در روزهای اولیه تاسیس آمازون به ذهن جف بزوس رسید. این فلسفه می‌گوید که تمام کارمندان و اعضای آمازون باید همیشه این ذهنیت را داشته باشند که در اولین روز تاسیس شرکت هستند. در واقع بزوس می‌گوید دومین روز از تاسیس برابر با سکون است که نتیجه آن انجام امور نامربوط و در نهایت مرگ کسب‌وکار است. جف باور دارد که یکی از رازهای موفقیت آمازون همین طرز فکر است.

این فلسفه باعث می‌شود که شرکت و کارمندانش دائم به دنبال آینده‌نگری و توسعه کارشان باشند و برای رسیدن به خواسته‌هایشان قدم‌های جسورانه بردارند.

مشتری‌محور باشید
یکی دیگر از رازهای موفقیت در کسب‌وکار، داشتن دغدغه مشتری و رفع نیازهای اوست. جف بزوس باور دارد که باید روی مشتریان تمرکز کرد، نه روی رقبا. او می‌گوید: «به جای اینکه به دنبال راه‌هایی برای کنار زدن رقبا یا جلو زدن از آنها باشید، به دنبال راه‌هایی باشید که مشتریان‌تان را به هیجان می‌آورد و آنها را راضی می‌کند. با این کار می‌توانید در بازار پیشتاز شوید. بازار خود را بشناسید و بدانید که مشتریان به دنبال چه چیزی هستند. اگر چیزی که می‌خواهند را به آنها بدهید، آنها باز هم سراغتان می‌آیند و این روند شما و کسب‌وکارتان را نجات می‌دهد.

بزوس در سال ۲۰۱۷ به سهامدارانش نوشت: چیزی که در مورد مشتریان برایم جالب است، این است که آنها به شکل عجیبی همیشه ناراضی هستند. انتظاراتشان هرگز ثابت نیست و دائما افزایش پیدا می‌کند. در این دنیا نمی‌توانی یک شرکت راه‌اندازی کنی و بعد گوشه‌ای بنشینی و استراحت کنی. مشتریان این اجازه را به شما نمی‌دهند.

10 راز موفقیت جف بزوس


خودتان را ۸۰ ساله تصور کنید


در دنیای پر رقابت امروز، فهمیدن اینکه کدام فرصت برای کسب‌وکارمان بهتر است و کدام مناسب نیست، کاری سخت و دشوار است. چطور بفهمیم که کدام راه را انتخاب کنیم؟ یکی از رازهای موفقیت جف بزوس هم تشخیص درست این موارد است.

قبل از راه‌اندازی آمازون، بزوس شغل خوبی در بخش سرمایه‌گذاری داشت، وقتی ایده فروشگاه آنلاین به ذهنش رسید، متوجه رشد سریع اینترنت شده بود و می‌دانست که پتانسیل بالایی در آن وجود دارد، اما چطور جرات کرد و شغل ایده‌آلش را کنار گذاشت؟ بزوس می‌گوید:بزرگترین حسرت های ما معمولا در کارهایی است که انجام نداده‌ایم و همیشه گوشه ذهن‌مان با آنها درگیر هستیم. من همیشه خودم را در سن ۸۰سالگی تصور می‌کنم و از خودم می‌پرسم آیا از اینکه شانس امتحان نکردن آن را به خودم ندادم پشیمانم؟ اگر پاسخ مثبت بود، حتما آن کار را انجام می‌دهم. درست مثل آمازون.

بهترین افراد را پیدا کنید
رازهای موفقیت در کسب وکار وابستگی زیادی با افرادی که برای آن کار استخدام می‌شوند دارد. فلسفه جف بزوس این است که افراد مناسب را سرکار قرار داده و سهمی از شرکت به آنها می‌دهد تا برای موفقیت شرکت، انگیزه داشته باشند. او در نامه‌ای به سهامدارانش در سال ۲۰۱۷ نوشته بود: می‌دانم که موفقیت آمازون تا حد زیادی به استخدام و حفظ کارمندان با انگیزه، بستگی دارد. همه آنها باید فکر کنند که مالک آمازون هستند، پس باید واقعا هم مالک آن باشند.

همین کار باعث شده تا اشتیاق کارمندان برای موفقیت افزایش چشمگیری پیدا کند. آمازون حتی به کارمندان پیشنهاد کرده که اگر کار در آمازون را دوست ندارند، در صورتی که استعفا دهد، ۵هزار دلار جایزه می‌گیرند. با این کار تمام کارمندان بی‌انگیزه را از شرکت جداکرده و در دیدگاه بلندمدت، سود زیادی به شرکت سرریز کرده است.

برای موفق شدن، ریسک کنید و شکست را بپذیرید


یکی از رازهای موفقیت در هر کسب‌وکاری، نوع نگاه آن به شکست است. جف بزوس معتقد است که با وجود امکان شکست باید راه‌های زیادی را امتحان کرد و ریسک‌های حساب شده داشت. او می‌گوید که بدون ریسک کردن هرگز نمی‌توانید بفهمید که چه کارهایی مفید و درست و چه کارهایی بی‌ نتیجه هستند. خودش وقتی آمازون را که یک فروشگاه آنلاین کتاب  بود شروع کرد، تنها ۳۰درصد شانس موفقیت برای خودش در نظر گرفت و گفت من آماده تمام شدن کل پولم و شکست کامل بودم و همین موضوع آزادی خوبی برای انجام ریسک‌های مختلف به من می‌داد و این یعنی موفقیت بیشتر.

10 راز موفقیت جف بزوس

به‌دنبال راهکاری بگردید که بتوانید پول کمتری از مشتری بگیرید
بعضی شرکت‌ها دائما به‌دنبال بهانه‌ای می‌گردند تا پول بیشتری از مشتری بگیرند. برای مثال، فقط کافی است به هزینه‌های اضافه‌ای که شرکت‌های هواپیمایی یا نمایندگی‌های خودرو روی قیمت تبلیغاتی محصول یا خدمات خود می‌کشند، فکر کنید. آمازون نیز قطعا می‌تواند قیمت‌ها را به بهانه‌های مختلفی بالا ببرد، اما هرگز از این استراتژی قیمت گذاری استقبال نکرده است، بلکه بزوس همواره به کارمندانش توصیه می‌کند که به‌دنبال راهکارهای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری بگردند تا شرکت بتواند از قیمت پیشنهادی به مشتریان، بکاهد.
درست است که به‌آسانی می‌توانید قیمت‌ها را بیشتر کنید و درنتیجه درآمدتان را افزایش بدهید، اما چنین اقدامی‌ می‌تواند به نارضایتی مشتریان‌تان منجر شود و در درازمدت به کاهش درآمد بینجامد. پس قبل از اینکه قیمت‌‌ها را بالا ببرید، ابتدا مدل کسب‌وکار خود را به یک مدل ارزان‌تر و بهره‌ورتر تبدیل کنید تا هم به هدف‌تان برسید و هم بتوانید از قیمت پرداختی مشتری بکاهید، این یعنی یک استراتژی بُرد-‌بُرد.


همیشه
نوآوری به خرج بدهید


به قول بزوس، «پیشرفت نکردن، خطرناک است.» انسان‌های عادی از تغییر می‌هراسند، اما بزوس از سکون و درجا زدن بیشتر می‌ترسد و به سبب همین روحیه که میل دارد پا را فراتر بگذارد، آمازون یک شرکت چالاک و همیشه درحال تکامل است. آمازون در آغاز فقط یک فروشگاه اینترنتی کتاب بود، اما هرگز از گسترش حوزه‌های کاری خود دست نکشید. امروزه، تقریبا هرچیزی در آمازون یافت می‌شود و علاوه بر محصولات ساختِ خود آمازون، این شرکت از خدمات اینترنتی زیادی میزبانی می‌کند و حتی ساکنان واشنگتن می‌توانند خواروبارِ خریداری‌شده‌ی خود را درب منزل تحویل بگیرند.

 

محصولی تولید کنید که نیازهای اساسی مشتریان‌تان را برطرف کند
فکر می‌کنید چطور می‌توانید محصولی بسازید که بی‌دردسر فروخته شود؟ راه‌حل این است که ابتدا بفهمید مشتریان‌تان به «چه محصولی با چه ویژگی‌هایی» نیاز دارند. سپس باید تلاش کنید محصولی بسازید که نیاز مشتریان‌تان را برطرف کند. این ترفند دقیقا همان استراتژی آمازون در تضمین فروش است که بارها در تولید محصولات اختصاصی خود، به‌ویژه درخصوص کتاب‌خوان الکترونیکی کیندِل، به‌کار گرفته است. بزوس در این‌باره می‌گوید: دو راهکار برای گسترش یک کسب‌وکار وجود دارد: یکی اینکه به‌دنبال محصولات یا خدماتی باشید که خیلی خوب از پسِ‌شان برمی‌آیید و از مهارت‌هایتان بهره بجویید؛ دیگری اینکه ببینید مشتریان‌تان به چه چیزی نیاز دارند و سپس وارونه حرکت کنید، یعنی حتی اگر لازم شد، در راستای تأمین نیازهای مشتریان‌تان، مهارت‌های جدیدی یاد بگیرید.

در سال ۲۰۰۶، آمازون صرفا به‌عنوان یک خرده‌فروشی آنلاین شناخته می‌شد و هنوز خبری از ساخت لوازم الکترونیکی نبود. اما بزوس تشخیص داد که مشتریان آمازون به وسیله‌ای نیاز دارند که بتوانند کتاب‌های الکترونیکیِ خریداری‌شده از وب‌سایت را در آن بخوانند و همین شد که بزوس به عقب‌ برگشت تا این نیاز مشتریانش را برطرف کند. زمانی که نخستین نسل کتاب‌خوان‌های کیندل در نوامبر ۲۰۰۷ به بازار عرضه شد، تمامی کیندل‌های تولیدشده در عرض ۶ ساعت به فروش رفت. تا به امروز نیز در گروه کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، کیندل برند پیشتاز است. آمازون در نوامبر ۲۰۱۱ اعلام کرد که هفته‌ای بیش از ۱ میلیون کیندل می‌فروشد.


در استخدام کارمندان جدید وسواس به خرج بدهید


یکی از ارزش‌های کلیدی آمازون در استخدام کارمندان جدید این است که فقط و فقط کسانی را استخدام می‌کند که حداکثرِ تطابق را با نیازهای شغلی جایگاه موردِنظر داشته باشند. بزوس درمورد کارمندانی که استخدام می‌کند، وسواس بسیاری به‌خرج می‌دهد، چرا که معتقد است فرهنگ سازمانی والا به‌طور طبیعی از کارمندانی که به استخدام شرکت درمی‌آیند، ریشه می‌‌گیرد. در آوریل ۲۰۱۲، آمازون موفق شد حدود ۵۶ هزار نفر از برجسته‌ترین و بااستعدادترین کارمندان جهان را استخدام کند.

در پیِ منافع درازمدت باشید
بسیاری از مردم معتقدند که باید در زمان حال زندگی کرد، اما بزوس ادعا می‌کند که «من از این دسته افراد نیستم.» و به مردم این‌گونه توصیه می‌کند: به زمان زیادی که پیش‌ِرو دارید، بیندیشید و طوری برای آینده برنامه‌ریزی کنید که درنهایت، رضایت‌خاطرتان تأمین شود.
آمازون از آن دسته شرکت‌هایی به‌شمار می‌رود که حاضر است سود تضمین‌شده‌ی امروز را به‌خاطر دستیابی به سود بالاتر در آینده، فدا کند. بزوس می‌گوید: «ما گاهی بعضی از تصمیمات را ارزیابی می‌کنیم و متوجه می‌شویم که در کوتاه‌مدت موجب کاهش فروش خواهند شد، اما در هر صورت انجام‌شان می‌دهیم.» و علت را چنین توضیح می‌دهد: هروقت محاسبات ریاضی نشان می‌دهند که کاهش قیمت‌ها موجب سوددهیِ کمتر خواهد شد، این پیش‌بینی قطعا درمورد چند ماه آینده یا همین امسال درست است، اما شاید درمورد ۱۰ سال آینده، یعنی زمانی که دفعات خرید مشتری از شما افزایش می‌یابد، چندان هم معتبر نباشد و زمینه‌ساز ارتقای رضایت مشتریان‌تان شود.

این مطلب را از دست ندهید: ۱۰ راز موفقیت بیل گیتس
منبع سبکتو سایت انتخاب سایت چطور

نظرات بسته شده است.