نقد فیلم قصرشیرین

تحلیل فیلم قصر شیرین آخرین ساخته سید رضا میرکریمی

جلال مرادی ۴۲ ساله در طی تصادفی خانواده‌ای را به قتل می‌رساند، اما تصادف در دادگاه غیرعمد شناخته می شود. او پس از گذراندن دوران زندان، همسر و فرزندانش را ترک کرده و به شهری دیگر می رود، پس از دو سال به شهرش باز می‌گردد زیرا که زنش دچار مرگ مغزی شده است…

رضامیرکریمی آنقدر آثار خوب در کارنامه فیلم سازیش دارد که برای دیدن فیلم های جدیدش کنجکاو باشیم ، قصرشیرین آخرین ساخته میرکریمی با موسیقی جذاب امین هنرمند تابلویی از زندگی را پیش چشمانمان به تصویر می کشد و خلسه ای بصری و موسیقیایی برایمان به ارمغان می آورد.

بازی های حامد بهداد را اصلا دوست ندارم ولی بهداد در قصرشیرین به حق چیز دیگریست ، در بیانیه هیات داوران جشنواره شانگهای، درباره اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد به حامد بهداد برای فیلم قصر شیرین آمده است : « اجرای او پر از تخیل است. شیوه‌ای که با جزئیات سر و کار دارد، غیرمنتظره و فراموش نکردنی است»

نوری بیلگه جیلان کارگردان مشهور ترکیه ای که ریاست هیات داوران بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای را بر عهده داشت در مورد کارگردان قصر شیرین می گوید : او کارگردانی است که هر جزء منفردی در فیلم را به نحوی شگرف تحت تسلط دارد؛ تصویر، صدا، دیالوگ‌ها، روانشناسی، آهنگ، شخصیت‌ها، شیوه‌های بیان، میمیک‌ها، ژست‌ها و همه این‌ها را با یکدیگر همساز می‌کند. او به همه، واقعیت، زندگی، می‌بخشد و ما را وادار می‌کند با ابعاد شگفت‌انگیز ذات انسان روبرو شویم.

نقد فیلم قصر شیرین سید رضا میر کریمی

ژانر جاده ای

جاده ی طولانی و پر فراز و نشیبی که از میان درختان بلوط می گذرد و زیبایی دشت های اطراف یاسوج را به زیبایی به تصویر می کشد لوکیشن اصلی فیلم است و این انتخاب هوشمندانه  در کنار نماهای از بالا و موسیقی هنرمندانه همه و همه در خدمت ایجاد تعلیق در فیلم نامه است.

پدری بدعنق، نامهربان، ستیزه‌جو و پول‌پرست که ضدقهرمان ابتدای قصه است در کنار دنیای کودکانه و معصومانه ای که دو بازیگر خردسال فیلم به زیبایی می آفرینند چالشی ذهنی برای مخاطب ایجاد می کند که در نهایت این ضد قهرمان با بچه های خود چه می کند؟

به گفته برخی منتقدین «قصر شیرین» فیلمی جاده‌ای است که مسافرانش در ایستگاه‌های متفاوتی سوار و پیاده می‌شوند و در هرکدام از این ایستگاه‌هاست که تماشاگر با بخشی از گذشته کاراکتر اصلی آشنا می‌شود . جاده در «قصر شیرین» به مثابه مسیر تحول جلال است. تحولی که میرکریمی هوشمندانه رقم زده، تحولی تدریجی و منطقی. آثار جاده‌ای با امید به تغییر در هویت قهرمان به پایان می‌رسند و با کمی تیزبینی می‌توان دید که «قصر شیرین» از تمامی این قواعد برخوردار است. میرکریمی این ژانر را در خیلی دور خیلی نزدیک  و همچنین فیلم دختر به گونه ای دیگر آزموده است .

فیلمنامه میرکریمی به لحاظ قواعد درام کامل است، ساختاری کلاسیک و سرشار از کاشت‌های دراماتیک. میرکریمی نقاط عطف فیلمنامه خود را به درستی و ریاضی‌وار چیده تا به موقع بتواند به تماشاگرش ضربه نهایی خود را وارد کند.

نقد فیلم قصر شیرین سید رضا میر کریمی

قصری بسیار شیرین یا …

شاید نام فیلم برای مخاطب ایرانی که فیلم را ندیده و داستان آن را نمی‌داند تداعی یک فیلم جنگی در منطقه قصر شیرین باشد اما ماجرا نه این است و نه به نظر می‌رسد این اسم چندان با ایده‌ی فیلمنامه که قرار بوده دو کودک را به قصری که مادرشان –شیرین- در ذهن‌شان ساخته برساند، هماهنگ باشد. بلکه دنیای سرشار از احساس و پاک دو کودک فیلم که سبب دگرگونی‌ شخصیت محوری در روند پیشرفت فیلمنامه می‌شود، تأکید تازه‌ای است در ذهن مخاطب بر این که شیرینی وجود کودکان می‌تواند زندگی را برای هر پدر و مادری، ازجمله آقا جلال فیلم، به قصری شیرین بدل کند.

«قصر شیرین» سینماست، همان سینمای روان، معناگرا و انسانی میرکریمی که بیمار نیست و خرده‌شیشه در آن نمی‌بینی. پایان دل‌انگیزی هم دارد. تا جایی که دقیقا در نقطه‌ای که باید، فیلم تمام می‌شود. به همین خاطر هم مخاطب بعد از مدت‌ها می‌فهمد فیلمی هم وجود دارد که در پایان‌بندی به شعور او توهین نکند .

رضا میرکریمی با «قصر شیرین» بار دیگر به سینمای همیشگی خود بازگشته، سینمایی کاراکتر محور که در آن فراز و فرود یک شخصیت به نمایش در می‌آید؛ شخصیتی که عناصر بیرونی داستان در این تغییر و تحولاتش نقش بسزایی دارند و تمامی کاراکترها در خدمت قهرمان فیلمنامه هستند.

نقد فیلم قصر شیرین سید رضا میر کریمی

این فیلم برای نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد و با نامزدی در هشت رشته، برنده دو سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی متن شد.اما درخشش اصلی فیلم در بیست و دومین جشنواره فیلم شانگهای رقم خورد که فیلم با حضور در بخش مسابقه اصلی،برنده ۳ جام طلایی بهترین فیلم،بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد از این فستیوال شد.

 

نقد کامل مسعود فراستی بر قیلم قصر شیرین در جشنواره فجر

 

منبع سایت سلام سینما سایت imdb

نظرات بسته شده است.