مهارت های کلامی به دنبال چه هستند؟

خوب سخن گفتن ؛ شاه کلید موفقیت

حتماً از آماری که از مقایسه‌ی سرنوشت شاگرد زرنگ ها و شاگرد تنبل های مدارس سال ها پیش گرفته‌اند، خبر دارید فرض بر این بود که شاگرد زرنگ ها موفق ترند.
درحالی‌که نتایج کاملاً برعکس بود. صاحبان حرفه‌ها و کسب‌وکارها، شاگرد تنبل‌ها بودند.
شاگرد زرنگ ها کارمند شده بودند و برای شاگرد تنبل‌ها کار می‌کردند و حقوق می‌گرفتند.

ما همیشه با این مشکل روبه‌رو بوده‌ایم که فکر می‌کردیم تنها داشتن علم دانشگاهی می‌تواند برای ارائه‌ی خدمات به جامعه کافی باشد، ولی رویکردهای جدید نشان می‌دهد که علم به تنهایی کارساز نبوده و نیست.

مهارت های کلامی

ما با دو نوع مهارت سروکار داریم: مهارت سخت که عبارت است از کار با کامپیوتر و … مهارت سخت را شاگرد زرنگ ها دارند.
اما آنچه این افراد کمتر به آن مجهزند، مهارت نرم است.

و اما مهارت نرم چیست؟

توانایی و هنر برقراری ارتباط، گفت‌وگو، مذاکره و متقاعدسازی است که اتفاقاً در برخی افراد شاگردتنبل فوق‌العاده است.

حتماً دراطراف خودتان، مدیران کارخانه‌ای را می‌شناسید که شاید تخصص بالایی ندارند. اما ارتباطات خوبی دارند و همین ارتباطات آنها را قادر ساخته تا بتوانند در شرایط مختلف اقتصادی، مقاوم و پایدار بمانند.

مهارت های کلامی

نقش مهارت های کلامی و غیر کلامی در ارتباطات

ما دو نوع ارتباط داریم. ارتباط کلامی و ارتباط غیر کلامی
پیش از این درباره اصول خواندن زبان بدن و تکنیک های زبان بدن مطالبی را در تاپ تکست ارائه کردیم. این ها در حقیقت مربوط به ارتباط غیرکلامی است.
اما باید توجه داشت که بخش بسیار مهمی از ارتباطات ما ، با کلام رخ می دهد و هر چقدر مهارت های کلامی ما بیشتر باشد، در ارتباطات مان موفق تر خواهیم بود.

ارتباط کلامی :

منظور ما از ارتباط کلامی ، کلمه هایی هستند که فرد برای تشویق رفتارها و یا فعالیت های دیگران بر زبان می آورد و باید در زمان مشخص بیان گردد.

هر چه بیشتر در باره ی ارتباط کلامی و مهارت های کلامی بدانیم و کلمات بیشتری در اختیار داشته باشیم ، بهتر می توانیم موقعییت ها و نیازهای احتمالی را پیش بینی کنیم.

ارتباط کلامی به سه دسته تقسیم بندی می شود
تصدیق و تاکید
تحسین و حمایت
توسعه پاسخ

• تصدیق و تاکید: کلماتی هستند که برای تصدیق و تایید دیگران بر زبان می آوریم.مانند: “بله ، صحیح است، درست است ” و با این کلمات به شخص میگوییم منظورش را فهمیده ایم.

• تحسین و حمایت: مانند: ” آفرین، کاملا با تو موافقم ، از لباست خیلی خوشم اومد” که از این تکنیک می توان در اکثر جلسات ارتباط رو در رو استفاده کرد.
مثلا در یک جلسه در همان لحظه اول بلافاصله به قسمتی از بدن یا لباس و یا وضعییت فیزیکی فرد که مطلوب هست جمله ای تحسین بر انگیز می گوییم.
مثلا اگر به شخصی که اصلا زیبایی ندارد می توانیم بگوییم چه دندان های مرتبی دارد و یا تن صدایش اگر خوب است بگوییم برای گویندگی مناسب است و….

• توسعه پاسخ: در این روش که یکی از موثرترین روش های ارتباط کلامی است با تکیه بر حرف های سخنگو و بسط و گسترش دادن، آن ها را تقویت می کنیم و یا به عبارتی پاسخ او را توسعه می دهیم.

از این روش در موقعییت های مختلف می توان استفاده کرد، در بازاریابی اشخاص حقیقی و حقوقی به خوبی از این روش بهره می برند و یک ابزار عالی برای معلمان و مربیان می باشد.

مهارت های کلامی

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد

نکته مهمی که در مورد ارتباط کلامی باید بدانیم این است که زبانی که در یک محیط مناسب است در محیط دیگر ممکن است نامناسب و غیر کارآمد باشد.
هنگامی که می خواهید صحبت کنید از خود بپرسید با چه کسی قصد صحبت دارید و با چه زبانی باید صحبت کنید.
اگر نتوانید با محیط سازگار شوید زبان شما موثر نخواهد بود و شانس یک رابطه ی تاثیر گذار را از دست خواهید داد.
به عنوان مثال هنگامی که با یک کودک هم کلام می شوید و قصد دارید او را خوشحال کنید؛ باید ابتدا دنیای کودکان را بشناسید و بدانید که چگونه شاد می شوند.

۲۰ پیشنهاد برای شاد کردن بچه ها

مهارت های کلامی

یا اگر مخاطب شما سالمند است ، اصول و تکنیک های ارتباط موثر با سالمند را بدانید .

۹ تکنیک ارتباط با سالمند
اصول ارتباط با سالمند (آنچه درباره سالمندان نمی دانید)

 

قاطعیت = قدرت

نکته دیگر قاطع بودن کلام و قدرت کلام است.
کلام قاطع سخنی است که مستقیما به نکته ی اصلی می پردازد.
افرادی که کلام قاطع دارند معتبرتر، جذاب تر و متقاعد کننده تر از افرادی هستند که این کار را نمی کنند.
معلمانی که در کلاس از کلام قاطع استفاده می کنند از نظر دانش آموزان قابل اعتماد تر بوده و منزلت بالاتری نزد دانش آموزان دارند.

در مذاکرات تجاری نیز قاطعیت کلام سبب اعتماد مشتری می شود.

مهارت های کلامی
عباراتی مانند : “حدس می زنم” ، به نوعی قدرت و نفوذ کلام شما را ضعیف می کند. حالات تردید، صدای گوینده رابسیار غیر مطمئن می کند.
پرسش های تاییدی که در انتهای جمله می آیند، مانند:” بهتر است برویم گردش، بهتر نیست؟ ” باعث می شود که گوینده کمتر قاطع به نظر برسد.
کلمات و عباراتی که عذر و بهانه اند یا عملی را توجیه می کنند یا از شنونده می خواهند که حرف گوینده را باور کنند، نیز موجب ضعف در ارتباطات می شود.

گنگ یا واضح ؛ مسئله این است

شفاف و واضح سخن نگفتن، می تواند منجر به برخی سوء تفاهم ها و ناکامی ها شود.اگر میخواهید دیگران حرف تان را بفهمند تا آن جا که می توانید واضح صحبت کنید.

فصاحت کلام سبب می شود دیگران به سرعت افکار گوینده را بفهمند.

اگر بخواهید حرف مهمی بزنید یا بطور رسمی سخنرانی کنید یا مصاحبه ای با رسانه ها انجام دهید ؛ از آنجا که احتمالا فرصت دوباره ای نخواهید داشت صراحت و فصاحت در کلام تان ضروری است.
زبان های واضح و شفاف نسبت به زبان های گنگ و نامفهوم موثرترند.
این زبان ها منظور را به جای اینکه در هاله ای از ابهام بگذارند به صراحت بیان می کنند. هر چه منظور آشکارتر و ساده تر بیان شود قابل فهم تر است و بنابراین معتبرتر و قابل قبول تر خواهد بود.

مهارت های کلامی

سواد ارتباطی

با سواد هستید یا بی سواد !

امروزه یادگیری و استفاده از ” سواد ارتباطی ” یاCommunication literacy به شاه کلید ارتباطات بدل شده و بهره نگرفتن از آن ممکن است ما را بی‌تفاوت و بی‌اثر نشان دهد.(منبع)

شاید برای تان جالب باشد که بدانید مفهوم سواد در قرن گذشته، تغییرات بسیاری کرده است.
نخستین تعریفی که از سواد در اوایل قرن بیستم ارائه شد، صرفا به توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری معطوف بود.
در اواخر قرن بیستم، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ، تعریف دومی از سواد را ارائه کرد. در این تعریف جدید، علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری، توانایی استفاده از رایانه و بلدبودن یک زبان خارجی هم اضافه شد.
یونسکو در دهه دوم قرن ۲۱، باز هم در مفهوم سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف سوم کلا ماهیت سواد تغییر یافت. مهارت هایی از سوی یونسکو اعلام شد که داشتن این توانایی ها و مهارت ها، مصداق باسواد بودن قرار گرفت.یکی از مهارت ها سواد ارتباطی است.

سواد ارتباطی یعنی: توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و دانستن آداب اجتماعی

مهارت های کلامی
اخیرا چهارمین تعریف سواد هم توسط یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) به صورت رسمی اعلام شد.

به طور خلاصه و طبق این تعریف،
باسواد کسی است که بتواند از خوانده ها و دانسته های خود تغییری در زندگی خود ایجاد کند.

به طور مثال : شما با مطالعه های مقالات و مطالب منتشر شده در تاپ تکست اطلاعات مفیدی را به دست می آورید. هنگامی که این خوانده ها سبب تغییر روش ها و بهبود سبک زندگی شما شد یعنی شما با سواد هستید.
در واقع این تعریف مکمل تعریف قبلی است زیرا صرفا دانستن یک موضوع به معنای عمل به آن نیست. در صورتی که مهارت ها و دانش آموخته شده باعث ایجاد تغییر معنادار در زندگی شود، آن گاه می توان گفت این فرد انسانی با سواد است.

مهارت های کلامی

اثر مهارت های کلامی در کسب و کار

هرچه ارتباطتان را بیشتر کنید، فرصت‌ها بیشتر خواهند شد.
مهارت های کلامی و شیوه صحیح صحبت کردن در محل کار از نیازهای ضروری در جامعه امروزی است و مزیت رقابتی ما محسوب می‌شود.
فردی که حرفه‌ای صحبت می‌کند و دارای مهارت‌ های کلامی است، خیلی زود در محل کار موردتوجه قرار می‌گیرد و به سرعت جایگاه شغلیش ارتقاء پیدا می‌کند.

افزایش مهارت های کلامی، داشتن فن بیان خوب و توانایی خوب صحبت کردن باعث می‌شود بین اطرافیان بیشتر مورد توجه قرار بگیرید و درنتیجه عزت‌نفس تان بیشتر شود.

بنابراین توانایی خوب صحبت کردن باعث بالا رفتن اعتمادبه‌نفس و قدرت شخصی‌ تان می‌شود و فرصت های شغلی و کاری بیشتری را فراروی شما قرار می دهد.
افرادی که دارای ارتباطات ضعیف هستند،مهارت های کلامی ناکافی دارند و خوب صحبت نمی‌کنند؛ باعث تأثیرات منفی در زمینه‌های مختلف ازجمله فروش، سوددهی و بهره‌وری سازمان‌ها می‌شوند.

خوش ‌سر و زبان باشید

شاید عبارت “خوش‌سروزبان ” توصیف خوبی برای افراد با بیان خوب باشد. حتماً این جمله را شنیده‌اید که فلانی چقدر سروزبان‌دار است. یعنی کسی که دارای بیان قوی و اعتمادبه‌نفس بالاست.

مهارت های کلامی

مهارت های کلامی و سود آوری

فردی که مهارت های کلامی ندارد و در خوب صحبت کردن توانا نیست، ممکن است موجب بروز سوءتفاهم در ارتباطات با اطرافیانش ‌شود.
از این رو مهارت های کلامی جزء پارامترهای اصلی برای موفق شدن در فعالیت‌های شغلی و اجتماعی و صدالبته در زندگی شخصی می‌باشد.
وقتی بتوانیم مهارت‌های ارتباطی ازجمله خوب صحبت کردن را در خود تقویت کنیم ؛ در این صورت قادر به برقراری ارتباط عالی با همسر، شریک، زیردست، رئیس،مشتری، همکار و…خواهیم شد.
این‌گونه ارتباطات عالی درون و بیرون سازمانی باعث سودآوری و منفعت برای سازمان و کارکنان خواهد شد.
در نوشته هاتی بعدی با مطالبی در خصوص اهمیت و روش های بهبود مهارت های کلامی همرهاتیان خواهیم بود.

مهارت های کلامی

فراموش نکنید:
اگر فریاد بزنی به صدایت گوش می دهند
و اگر آرام و خوب سخن بگویی به حرفت گوش می دهند.
مهارت سخن گفتن و قدرت کلماتت را بالا ببر نه صدایت را
این ” باران ” است که باعث رشد گل ها می شود نه ” رعد و برق” !

 

منبع یونسکو

نظرات بسته شده است.