مراحل دریافت سند تک برگ

مقدمه

در حال حاضر زمین و ملک، از با ارزش‌ترین دارایی‌های هر فردی به شمار می‌رود و سند مالکیت به‌عنوان معتبرترین مدرک هویتی آن از اهمیت خاصی برخوردار است. چند سالی است بحث تعویض سندهای قدیمی با سندهای جدید مطرح می باشد. تبدیل سند و دریافت سندهای جدید کار چندان دشواری نیست؛ کافی است مراحل زیر را بخوانید تا متوجه شوید که برای تبدیل سندهای ملکی خود، باید چه اقداماتی انجام دهید.

برخی از افراد بر این باورند که تمامی اسناد ملکی باید به سندهای تک برگی تبدیل شوند. در صورتی که چنین باوری درست نیست. افرادی که پس از سال ۹۰ معامله ملکی انجام داده‌اند، برای هر گونه نقل و انتقالات به سند تک برگی نیاز خواهند داشت. اما اسنادی که پیش از این زمان تهیه شده باشند، می‌توانند به راحتی در نقل و انتقالات مورد استفاده قرار گیرند.

مراحل دریافت سند تک برگی
مرحله اول : مراجعه به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی

در این مرحله با دو حالت مواجه هستیم: حالت اول اینکه سند مالکیت شما از نوع سند‎های دفترچه‎‎ای و منگوله دار قدیمی است و قصد تبدیل آن به سند های تک برگ را دارید که در این صورت باید مستقیما “به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک خود مراجعه کنید.

حالت دوم اینکه سند مالکیت به نام فروشنده‎ی ملکی است که به تازگی آن را قولنامه کرده و خریده‎اید و باید سند را سریعتر به نام خود انتقال دهید. در این صورت ابتدا باید به همراه فروشنده و با ارائه شناسنامه و کارت ملی هر دو نفر به یکی از دفترخانه‎های ثبت اسناد رسمی مراجعه تا معامله ملک شما را ثبت کنند. و مراحل بعدی را طی کنید.

در صورتی که یکی از دوطرف، اشخاص حقوقی مثل شرکت ها یا سازمان ها باشند مدارک ثبتی شرکت یا سازمان نیز الزامی است
سند مالکیت
مرحله دوم : استعلام سند قبلی

برای صدور سند تک ‎برگ مالکیت دفترخانه، نامه های استعلام ملک از ارگان های مربوطه مثل اداره ثبت و شهرداری و اداره دارایی را به شما ارائه می‎کند تا راس مهلت مقرر جواب های استعلام این ادارات را برگردانید. (برای اشخاص حقوقی استعلام از اداره تامین اجتماعی نیز ضروری است.) استعلام سند قدیمی به این دلیل است که مشخص شود سند در رهن بانک یا دادگاه یا زندان یا … نیست و یا اینکه قبلا به کسی انتقال داده نشده است. در نتیجه اگر سند آزاد نباشد، قابل انتقال نیز نخواهد بود و به همین دلیل استعلام سند قبلی بسیار مهم است.

این مرحله در همان دفترخانه و به صورت سیستم مکانیزه انجام می شود که جواب استعلام معمولا دو روز زمان می‎برد.

 

مرحله سوم: تسویه حساب با شهرداری محل وقوع ملک

سندی که به شخص دیگری واگذار و در واقع معامله می‌شود باید از قبل بدهی‌های خود را به شهرداری تسویه کرده باشد. یکی از مدارک مورد نیاز برای اثبات این تسویه حساب‌ها، ارائه گواهی پایان‌‌کار شهرداری است. این گواهی نشان می‌دهد که خانه یا ملک مورد نظر عوارض و مالیات خود را پرداخت کرده و سند آن مشکلی ندارد.

گواهی بعدی هم که در مورد زمین‌های مورد معامله نیاز هست، ارائه نامه از سازمان نوسازی است و تعیین تکلیف کاربری آن که آیا تجاری است یا مسکونی یا اداری و… . ملک‌های تجاری و صنعتی علاوه بر این دو گواهی، باید نامه سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر تسویه حساب با این سازمان را هم هنگام خرید و فروش داشته باشند.

مرحله چهارم: مراجعه به اداره دارایی

هر فروشنده اعم از شخص حقیقی یا حقوقی برای انتقال و واگذاری املاک خود و صدور سند تک ‎برگ، باید مالیات نقل و انتقالات املاک ناشی از این واگذاری را با توجه به ارزش معاملاتی ملک خود به اداره دارایی محل وقوع ملک پرداخت و گواهی آن را برای تحویل به دفترخانه دریافت کند.

مرحله پنجم : انتقال سند در دفترخانه

در این مرحله چون توافق بین خریدار و فروشنده صورت گرفته و همه گواهی‌ها و نامه‌های تسویه حساب و همچنین جواب های استعلام ها تحویل دفتر ثبت شده همه‌‌چیز برای انتقال مالکیت آماده است. نقل و انتقال سندهای دفترچه‌ای در داخل خود دفترچه نوشته می‌شوند اما سندهای تک‌برگی اینگونه نیستند. به هر حال نقل و انتقال انجام شده پس از تعیین موعد مقرر در داخل سند دفترچه‌ای وارد می‌شوند. دفتر ثبت اسناد به‌صورت مکانیزه خلاصه‌ای از نقل و انتقال انجام شده را به اداره ثبت ناحیه مورد نظر ارسال می‌کند.

حالا باید با سند قدیمی راهی اداره‌های ثبت شوید تا بتوانید سند جدید بگیرید. کسانی که خرید و فروش نکرده‌اند و سند قدیمی دارند، از این مرحله به بعد برای دریافت سند جدید باید همراه شوند.

 

مرحله ششم: مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک

در این مرحله باید به اداره ثبت املاک مربوطه مراجعه کنید و فرم درخواست صدور سند تک ‎برگ مالکیت خود را با دقت تکمیل کرده و ارائه کنید. تمام اطلاعاتی که در این فرم درخواست وارد می‎کنید یکی از مبناهای درج اطلاعات روی سند تک ‎برگ شما است.

اگر صرفاً قصد دارید سند دفترچه‎  قدیمی خود را به سند تک ‎برگ تبدیل کنید، تکمیل و ارائه فرم درخواست صدور سند تک برگ اولین مرحله برای شما محسوب می‎شود. تسویه حساب‌های شهرداری و استعلام سند هم پس از ارائه درخواست دراداره ثبت مورد نظر پیگیری می‌شود.
مرحله هفتم: ارائه سند مالکیت قبلی

شایان ذکر است هم برای صدور سند تک ‎برگ نقل و انتقال و هم برای تعویض و تبدیل سند دفترچه‌ای به سند تک‌برگ، باید اصل سند مالکیت قبلی ملک نیز به اداره ثبت ارائه شود تا سند جدید به شما تعلق گیرد. اگر سند دفترچه‎ای و منگوله دار شما مفقود، یا به هر دلیل مثل فرسوده شدن یا خوانا نبودن، غیرقابل استفاده شده باشد باید قبل از اقدام به منظور صدور سند تک ‎برگ، برای دریافت سند المثنی اقدام کنید.

اطلاعات واگذاری و نقل و انتقال سند در سندهای تک برگ وارد نمی‌شود و فقط مشخصاتی که در سند تک ‎برگ نوشته می‌شود مشخصات آخرین مالک آن ملک است. همچنین در پشت برگه این سند جایی مختصر برای رهن و سرقفلی ملک درنظر گرفته شده است.

سند تک برگ

مرحله هشتم: تکمیل و ارائه مدارک و پرداخت هزینه‌های ثبت

کلیه مدارکی را که در مراحل قبل تهیه کرده‎اید به همراه مدارک هویتی خود و خریدار و همچنین کروکی ملک به اداره ثبت تحویل دهید. قبض تلفن ثابت ملک به دلیل درج آدرس و کدپستی دقیق ملک مورد نظر روی آن نیز از مدارک ضروری است.

مرحله نهم: مراجعه به باجه پست مستقر در اداره ثبت

قبل از آخرین مرحله‌ و برای صدور سند تک ‎برگ و دریافت آن باید به باجه پست مستقر در اداره‌ ثبت رفته و با پرداخت هزینه ‎های لازم، فرم مشخصات و همچنین پاکت تحویل سند مالکیت را تکمیل کنید. در واقع برای جلوگیری از هدر رفتن وقت و مراجعه دوباره شما به اداره ثبت، به طور رسمی دریافت سند و ارسال برای شما به اداره پست واگذار می‎شود.

مرحله دهم: دریافت سند تک برگی جدید

سند شما آماده است. برای تبدیل سندهای دفترچه‌ای به سند تک برگی حدودا ۵۰روز زمان مورد نیاز است. برای دریافت سند تک برگی ای که قرار است به شخص دیگری تعلق بگیرد حدودا ۲۰روز زمان نیاز است. سند شما از طریق مأمور پست به در خانه و به نشانی‌ای که در اداره ثبت به متصدی پست داده‌اید ارسال می‌شود.

سند تنها به مالک آن تحویل داده می‌شود مگر اینکه در زمان پرکردن فرم مربوط به اداره پست، شخص دیگری را مأمور دریافت آن کرده و آن را در فرم خود معرفی کرده باشید. اگر مأمور اداره پست نتواند نشانی‌ای را که باید سند را به آن تحویل دهد پیدا کند، سند به اداره ثبت ارجاع داده می‌شود و مالک باید برای دریافت آن به اداره ثبت مراجعه کند.

 

منبع دلتا سایت حقوقی یاسا

نظرات بسته شده است.