معرفی کتاب «طرح کسب و کار»

شناسنامه‌ی‌ کتاب

عنوان:  طرح کسب و کار
نویسنده: لیندا سایر
مترجم:  بابک خادمی پاشاکی
موضوع: کارآفرینی
سال انتشار:  ۲۰۰۷
تعداد صفحات: ۱۲۰ صفحه
ناشر:  انتشارات فرا

پیام کتاب:

برنامه‌ریزی، بهترین راه برای کاهش ریسک کسب و کار است.

معرفی

این کتاب، از برترین کتب مجموعه مدیریتی گرایش MBA مدرسه اقتصادی هاروارد می‌باشد که در سال ۲۰۰۷ توسط خانم دکتر لیندا سایر (استاد دانشگاه‌های هاروارد و ام‌ آی‌ تی و محقق نمونه‌ی کارآفرینی آمریکا) تألیف شده و از آن پس جزو پرفروشترین و پرخواننده‌ترین کتب مدیریتی آمریکا و جهان بوده است.
کتاب پیش رو، بسیار ساده و خلاصه به شکلی جامع و مانع با نظمی منطقی و نوین، سرفصل‌های، تهیه یک کسب و کار را طبقه‌بندی و تشریح نموده است.

سرفصلهای این کتاب هر خواننده‌ای را جهت طراحی کسب‌ و کار و تضمین سودآوری یاری می‌رساند و وی را از دیگر منابع یا مشاوران تقریباً بی‌نیاز می‌نماید. این کتاب اجزای اصلی یک طرح کسب و کار را در فصول مجزا و به‌ترتیب مورد بررسی عملی قرار داده است.
کتاب «طرح کسب و کار» چند و چون یک برنامه‌ریزی درست برای شروع یک کسب و کار را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. کتاب از مرحله رؤیاپردازی، یک کارآفرین را همراهی می‌کند و راهنمایش می‌شود تا گام به گام پل برنامه‌ریزی را بپیماید و در نهایت وی را به نظاره‌ی به واقعیت پیوستن رؤیاهایش می‌نشاند.
در کتاب، زیرمجموعه‌ها و برنامه‌های فرعی یک برنامه کلان کسب و کار تشریح شده‌اند. چگونگی بررسی محیطی که می‌خواهید کسب و کارتان را در آن راه‌اندازی کنید، شناسایی صنعتی که کسب و کار در آن قرار دارد، شناخت رقبا، تجزیه و تحلیل بازار و مشتریان، برنامه‌ی عملیاتی، برنامه‌ی بازاریابی، برنامه‌ی مالی از جمله مواردی است که در کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

در انتها کتاب چگونگی تهیه صورت‌های مالی برای یک کسب و کار را به زبانی ساده توضیح داده است تا کارآفرینان بدانند که چگونه می‌توانند به ارزیابی دستاوردهای خود بپردازند و به اصطلاح «جوجه‌ها را آخر پاییز بشمارند».


گزیده‌ای از کتاب

پیشینیان ما جوانان را پند می‌دادند که «گز نکرده، نبرید». ژاپنی‌ها نیز می‌گویند اگر دو بار اندازه بگیری فقط یک بار پارچه را می‌بری؛ ولی اگر یک بار اندازه بگیری شاید مجبور شوی بارها و بارها پارچه را ببری و ضایعات به بار آوری!
روشن است که اقدام به ایجاد کسب و کاری جدید، اهمیتی کمتر از دوختن لباسی نو ندارد؛ شروع یک کسب و کار نیاز به بررسی و برنامه‌ریزی دقیق دارد. کارآفرینان باید به یاد بسپارند که: داشتن یک هدف خوب، کافی نیست؛ هدفی که با یک برنامه خوب دنبال نشود فقط در حد یک آرزوی خوب باقی می‌ماند.
یکی از ویژگی‌هایی که اغلب برای کارآفرینان برشمرده می‌شود، ریسک‌پذیری است. اگر این گفته به درستی معنا نشود چه بسیار پیامدهای خطرناکی که برای کارآفرینان جوان می‌تواند در پی داشته باشد. کارآفرینان حرفه‌ای می‌دانند که شروع کاری بدون حساب و کتاب دقیق، قماربازی است و نه ریسک‌پذیری حساب شده. و کارآفرینی با ریسک‌پذیری حساب‌شده نیاز به برنامه‌ریزی دارد.
برنامه‌ریزی یعنی آوردن آینده به حال تا بتوانیم آن را آنچنان که می‌خواهیم بسازیم. گفته می‌شود که کارآفرینان رؤیاها را به واقعیت تبدیل می‌کنند؛ ولی باید دانست که میان رؤیا تا واقعیت پلی وجود دارد به نام برنامه.

نظرات بسته شده است.