«دیوار» چگونه درآمدزایی می‌کند؟

بررسی مدل کسب و کار دیوار، موفق‌ترین استارتاپ نشر آگهی در ایران

معرفی

دیوار وبگاه و اپلیکیشن نیازمندی‌های اینترنتی و بستری برای خرید و فروش کالاهای نو و دست دوم و ارائه خدمات در ایران است که در سال ۹۲ راه‌اندازی شده‌است؛ حسام آرمندهی از کارآفرینان ایرانی و از بنیانگذاران آن با نام شرکت آگه‌پردازان هوشمند می‌باشد.

آگهی نیازمندی‌های میلیون‌ها ایرانی سراسر کشور از طریق دستگاه‌های اندروید،آیفون از وب‌سایت دیوار دریافت و ارائه می‌شوند. وب‌سایت و اپلیکیشن دیوار به عنوان سرویس نیازمندی‌های آنلاین یکی از زیرمجموعه‌های فروشگاه نرم‌افزار کافه بازار است.

تا سال ۱۳۹۸ این امکان برای مردم بیش از ۶۸ شهر بزرگ ایران فراهم شده تا کالاهای خود را با تفکیک منطقه و محله خود در دیوار ثبت نمایند.

وب‌سایت دیوار برای اولین بار در ایران توانست فراتر از مرزها با ایجاد دیوار افغانستان امکان ثبت نیازمندی‌ها را در ۴ شهر کابل، هرات، قندهار و مزار شریف نیز فراهم کند.

 

شرح خدمات دیوار

به کمک وب‌سایت دیوار به آدرس www.divar.ir می‌توانید کالای مورد نیاز خود را بیابید یا کالای نو یا مستعمل خود را به رایگان آگهی کنید و در معرض دید میلیون‌ها کاربر قرار دهید؛ با ورود به صفحه‌ی اصلی این وب‌سایت می توان دسته‌بندی‌های مختلفی از کالا و خدمات را مشاهده کرد و به سادگی و سرعت هرچه تمام‌تر و به تفکیک مناطق مختلف جغرافیایی – ۶۸ شهر تا زمان تنظیم مطلب – به آنچه که نیاز دارید دست یافت؛ عکس زیر صفحه‌ی اصلی این سایت را نشان می‌دهد؛

صفحه‌ی اصلی سایت دیوار

برای درج آگهی نیز از طریق دکمه‌ی ثبت آگهی رایگان می‌توانید به رایگان آگهی فروش کالای نو و مستعمل و نیز خدمات خود را ثبت و منتشر کنید؛

صفحه‌ی نهایی آگهی در سایت دیوار

بعد از انتشار آگهی نیز می‌توانید از طریق صفحه مدیریت آگهی، میزان بازدیدهای روزانه از آگهی خود را مشاهده کنید و در صورت تمایل آگهی خود را ویرایش، ارتقاء و یا حذف و به طور کلی مدیریت کنید:

صفحه‌ی مدیریت آگهی در سایت دیوار

 

درآمد دیوار از کجاست؟؟

سرویس اصلی وب‌سایت دیوار، یعنی درج آگهی رایگان است؛ سئوال اینجاست که درآمد دیوار از کجاست؟ برای پاسخ به این سئوال و پی‌بردن به میزان و نحوه‌ی درآمدزایی وب‌سایت دیوار لازم است ‌مدل کسب و کار این استارتاپ موفق بررسی شود؛ تصویر بوم‌ مدل کسب و کار این شرکت را نشان میدهد:

بوم مدل کسب و کار دیوار

همانگونه که بوم‌مدل فوق نشان می‌دهد، مشتریان اصلی این استارتاپ، عموم کاربران اینترنتی هستند که به منظور خرید یا فروش کالا و خدمات مورد نیاز خود از طریق وبگاه و یا اپلیکیشن اختصاصی موبایل به این سایت مراجعه کرده و با جستجوی ساده، کالا و یا خدمات مورد نیاز خود را از بین انبوه آگهی‌های موجود یافته و یا با درج آگهی رایگان، کالا و یا خدمات مورد نیاز خود را در معرض چشم میلیون‌ها کاربر قرار می‌دهند؛ پلتفرم ساده اما حساب‌شده‌ی این استارتاپ، با حذف واسطه‌ها، امکان ارتباط مستقیم بین فروشندگان کالا و و ارائه‌دهندگان خدمات با مشتریان را در کم‌ترین زمان و با حداقل هزینه فراهم کرده و کلیه‌ی عناصر کاذب افزایش قیمت تمام‌شده یک کالا در فرآیند فروش و توزیع را به طور کامل حذف می‌کند؛ به طوری که بسیاری از مشاغل سنتی و نه‌چندان مقبول کسب و کار همچوی سمساری‌ها و بنگاه‌های معاملات املاک و خودرو با توسعه‌ی فعالیت‌های این‌سایت – و ایضاً استارتاپ‌های مشابه – حذف و یا دچار چالش جدی شده و در آینده نیز با توسعه فعالیت‌های این سایت، مشاغل دیگری نیز قطع به یقین دستخوش تغییر خواهد شد؛ حاشیه‌ی سود نامتعارف و غیرمنطقی بسیاری از مشاغل همچون صنف طلافروشان نیز با افزایش هوشیاری، سواد اطلاعاتی و قدرت مقایسه و انتخاب مشتریان – ناشی از خدمات این سایت – به نفع مشتریان تا حدودی تعدیل گردیده و از سوی دیگر رونق بسیاری از کسب و کارهای فردی و گروهی – که امکان دسترسی به ابزارهای تبلیغی ارزان‌‌قیمت نداشتند – بدنبال داشته است؛

مزیت اصلی این سایت، برای فروشندگان کالا و ارائه‌دهندگان خدمات، دسترسی به جامعه‌ی بزرگ مشتریان برخطی است که بدون هیچ هزینه‌ی تبلیغاتی گرد این وب‌سایت جمع شده‌اند! دسترسی به کالا و خدمات در کمترین زمان ممکن و با حداقل هزینه نیز ارمغان این سایت به مشتریان کالاهای نو و مستعمل و متقاضیان دریافت خدماتی است که این سایت را به عنوان مرجع اطلاعاتی خود یافته‌اند؛ اما در این بین مالکین این استارتاپ‌ موفق ایرانی، برنده‌ی اصلی این ارتباط هستند که می‌خواهند آنچنان در بطن زندگی مردم نفوذ کنند که مانند گوگل به یک ابزار کمکی ضروری تبدیل شده و زندگی مردم با آن گره بخورد! دیوار برای رسیدن به این هدف، از برگ برنده‌ی خود یعنی «ثبت رایگان آگهی» کمال بهره را برده و با جلب اعتماد طیف‌های مختلف کاربران انبوه و برخط اینترنتی، با هوشمندی تمام بخشی از خدمات خود را پولی کرده و از طریق سرویس‌های خاص (ثبت آگهی استخدام) و یا تکمیلی (آگهی نردبان، فوری و تمدید) اقدام به درآمدزایی می‌کند؛ جدول تعرفه‌های این سایت این موضوع را بهتر نشان میدهد:

اینکه دیوار، سرویس اصلی خود یعنی «ثبت آگهی» را به صورت رایگان ارائه می‌دهد، نشان از هوشمندی و تسلط سیاستگذاران این سایت بر اصول بازاریابی و شناخت بالای آن‌ها  از فضای کسب و کار داخلی‌ست؛  از آنجا که سیاست اصلی دیوار برای درآمدزایی، «تکیه و تمرکز بر پول خرد مردم» می‌باشد، احتمالاً  گردانندگان این سایت روزی – آن روز که به این اطمینان برسند که دیوار به جزو لاینفک زندگی ایرانیان تبدیل شده –  خدمات خود را پولی خواهند کرد؛ آن روز را باید روز مرگ دیوار نامید! چرا که رقبای کمین‌کرده‌ای همچون «شیپور» در این عرضه مشغول به فعالیت هستند که حاضرند برای تصاحب جامعه‌ی بزرگ مشتریان – که به اندازه یک کلیک با آن‌ها فاصله دارند! – هزینه‌های هنگفتی متحمل شوند، کما اینکه هم‌اکنون اینگونه‌اند!!

اگر یکی از معیارهای موفقیت کسب‌وکارهای آنلاین را تعداد کاربران و میزان تعاملات آن‌ها بدانیم، می‌توان دیوار را جزو موفق‌ترین نمونه‌های داخلی در این زمینه در نظر گرفت. در حال حاضر – تیرماه ۹۸ – وب‌سایت دیوار حائز رتبه‌ی ۱۱ الکسا در ایران و ۳۷۶ در دنیاست

منابع:

نظرات بسته شده است.