درآمد گوگل از کجاست؟!

معرفی

گوگل (Google) یک شرکت آمریکایی فعال در حوزهٔ فناوری اطلاعات شامل جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات، نرم‌افزار و سخت‌افزار است. این شرکت توسط لری پیج و سرگئی برین تأسیس شد که هر دوی آن‌ها در دانشگاه استنفورد به عنوان دانشجوی دکترا حضور داشتند و با نام «مردان گوگل» شناخته می‌شدند.

هدف گوگل از آغاز «سازماندهی کردن اطلاعات دنیا و دسترس‌پذیر کردن آن‌ها برای عموم» بود؛ و شعار غیررسمی شرکت «شرور نباشید» (Don’t Be Evil)

گوگل بر گرفته شده از واژهٔ  گوگول (googol) که به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که نوعی شعار و در واقع مقصود موضوع است. بدین معنی که گوگل قصد دارد تا سرویس‌ها، اهداف و اطلاع‌رسانی و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد.

لوگوی گوگل

محصولات و خدمات گوگل

جستجوگر گوگل، محبوب‌ترین سرویس این شرکت است؛ گوگل به‌طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است و روزانه بر روی بیش از یک میلیارد درخواست جستجو و حدود ۲۴ پتابایت داده تولید شده توسط کاربران پردازش انجام می‌دهد.

این شرکت محصولات اینترنتی سودمندی مانند سرویس ایمیل جی‌میل و شبکه‌های اجتماعی گوگل+  را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. محصولات گوگل به ابزارهای رومیزی نیز توسعه پیدا کرد، با برنامه‌هایی مانند مرورگر وب گوگل کروم، سازماندهی و ویرایشگر تصاویر پیکاسا و پیام‌رسان فوری گوگل تاک. گوگل سازنده پرکاربرترین سیستم‌عامل موبایل جهان، اندروید و سیستم‌عامل گوگل کروم نیز هست.[۱۹]

 

جایگاه گوگل در دنیای مجازی

الکسا اینترنت وبگاه گوگل در آمریکا (google.com) را به عنوان پربازدیدترین سایت اینترنت در فهرستش قرار داده‌است،

سایر متعلقات گوگل مانند یوتیوب (رتبه سوم در الکسا) یا بلاگر (رتبه ششم در الکسا) و اورکات نیز در این فهرست قرار دارند .گوگل همچنین توسط برندز به عنوان دومین برند باارزش دنیا شناخته شده‌است.

 

بررسی مدل کسب و کار گوگل

گوگل نیز مثل هر شرکت دیگری، برای فعالیت‌های خود یک مدل تجاری دارد.  تصویر زیر بوم مدل کسب و کار گوگل را نشان می‌دهد؛

بوم مدل کسب و کار گوگل

گوگل برای ارائه خدمات خود در سه بخش عمده فعال است. این سه بخش شامل موتور جستجو و خدمات اینترنتی، تولید نرم‌افزار و تولید سخت‌افزار هستند.

هر کدام از بلوک‌های مدل تجاری گوگل به این شرح هستند:

 

۱- شرکای کلیدی

شرکای کلیدی گوگل شامل چند دسته هستند:
الف) تولیدکننده‌های نرم‌افزار
این شرکت‌ها برخی از نرم‌افزارهای گوگل و کتابخانه‌های نرم‌افزاری آن‌ها را تولید می‌کنند. ممکن است این شرکت‌ها، مخترع و صاحب‌امتیاز تکنولوژی‌هایی باشند که گوگل می‌خواهد از آن‌ها استفاده کند. در این مواقع ممکن است گوگل یک گام فراتر برود و به جای همکاری با این شرکت‌ها، آن‌ها را بخرد. مثلا گوگل چون می‌خواست سیستم‌عاملی برای گوشی‌های تلفن همراه عرضه کند، شرکت اندروید را در سال ۲۰۰۵ خرید.
ب) تولید‌کننده‌های سخت‌افزار
گوگل کارخانه تولید سخت‌افزار ندارد. به همین دلیل برای ارائه محصولات سخت‌افزاری مثل گوشی‌ها و تبلت‌های سری نکسوس و پیکسل، عینک گوگل، کروم‌کست، لپ‌تاپ‌های کروم‌بوک و گوگل هوم با شرکت‌های تولید‌کننده سخت‌افزار همکاری می‌کند. شرکت‌های بسیاری در این فهرست جای دارند. مشهورترین آن‌ها عبارت‌ هستند از سامسونگ، ال‌جی، اچ‌تی‌سی، ایسوس و ایسر. در مواردی، گوگل یک گام جلوتر می‌رود و شرکتی که را قبلا با آن همکاری می‌کرده را می‌خرد. گوگل برای بهبود کیفیت محصولات سخت‌افزاری خود، در سال ۲۰۱۱ شرکت موتورولا را به قیمت ۱۲ میلیارد دلار خریداری کرد.
گوگل پیکسل پروژه‌ای است که با همکاری شرکت HTC و LG تولید می‌شود.
پ) تولید‌کننده‌های اپلیکیشن
اپلیکیشن‌های موبایل و وب بخشی از محصولات تولیدی گوگل هستند. همه این اپلیکیشن‌ها در زیرمجموعه گوگل تولید نمی‌شوند. بعضی از این نرم‌افزارها را شرکت‌های همکار به سفارش گوگل تولید می‌کنند. همچنین توسعه‌دهنده‌های اپلیکیشن‌هایی که در خارج از گوگل فعال هستند، به نوعی شرکای تجاری گوگل محسوب می‌شوند. چون فعالیت‌ آن‌ها بر میزان درآمد، اعتبار و نفوذ گوگل تاثیر می‌گذارد.
ت) تبلیغ‌کننده‌ها
گوگل برای اینکه بتواند تبلیغات کافی جذب کند، بخشی از فرآیند‌های جذب تبلیغات را به شرکت‌های جانبی واگذار کرده است. آن‌ها سفارش تبلیغ را دریافت و در ازای کار خود بخشی از درآمد حاصله از تبلیغات را کسب می‌کنند.

 

۲- فعالیت‌های کلیدی

فعالیت‌های کلیدی گوگل شامل کارهای متعددی است:
الف) مدیریت مراکز داده
گوگل به واسطه خدمات گوناگونی که ارائه می‌دهد، داده‌های فراوانی تولید و جمع‌آوری می‌کند. بخشی از این داده‌ها مربوط به فهرست‌بندی محتوای وب‌سایت‌ها برای ارائه نتایج جستجوی اینترنتی و بخش دیگر مربوط به اطلاعات جمع‌آوری‌شده کاربران هستند. اطلاعات کاربران شامل داده‌هایی است که ‌آن‌ها در اپلیکیشن‌ها و صفحات وب گوناگون همچون شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، گوگل درایو، عکس‌های گوگل، فایل‌های پشتیبانی اندروید تولید کرده‌اند. همچنین مطالبی که هر کاربر جستجو کرده است نیز بخش مهمی از این داده‌ها را تشکیل می‌دهند. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های گوگل، نگهداری و ارتقا مراکز داده برای ذخیره‌سازی این اطلاعات است.
ب) بیشینه کردن تأثیر شبکه
شبکه‌ای که گوگل برای هر کاربر درست می‌کند، ابزارهای گوناگون وی همچون گوشی تلفن همراه هوشمند، لپ‌تاپ و گوگل هوم را به یکدیگر متصل می‌کند. از سویی، کاربرانی که در یک منطقه جغرافیایی هستند به نوعی با همدیگر ارتباط دارند. گوگل در تلاش است با تحلیل این داده‌ها و یافتن ارتباطات موجود در آن‌ها تاثیرات شبکه را با بهبود نتایج جستجو‌ها، نمایش متناسب تبلیغات و افزایش نفوذ خود در بین کاربران، بیشینه کند.

 

۳- منابع کلیدی

منابع کلیدی گوگل شامل بخش‌هایی برای تامین نیروی انسانی، داده و تامین هزینه‌ها هستند. این منابع به سه بخش زیر تقسیم می‌شوند:
الف) مدیران شرکت‌های همکار
این مدیران پل ارتباطی گوگل با این شرکت‌‌ها هستند. آن‌ها نیروی انسانی خارج از سازمان را برای فعالیت‌های گوگل فراهم می‌کنند.
ب) مراکز داده
گوگل بزرگ‌ترین شرکتی است که از داده‌ها برای کسب درآمد استفاده می‌کند. مراکز داده منبع تامین داده‌ها برای گوگل محسوب می‌شوند.
پ) پلتفرم گوگل
پلتفرم جستجوی گوگل و ابزارهای جانبی برای تحلیل داده‌ها و نمایش تبلیغات، منبع کسب درآمد و تامین هزینه فعالیت‌های شرکت هستند.

 

۴- ارزش‌های پیشنهادی

شرکت‌ گوگل خدمات و محصولات متعددی که در نهایت ارزشی را به مشتریان عرضه می‌کنند، ارائه می‌دهد. این خدمات، محصولات و ارزش‌های پیشنهادی عبارتند از:
الف) موتور جستجوی رایگان
ب) اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای رایگان
این اپلیکیشن‌ها شامل مجموعه بزرگی از اپلیکیشن‌های اندروید، آی‌او‌اس، وب و نرم‌افزارهای متعددی همچون مرورگر کروم هستند.
پ) سایت‌های رایگان مثل بلاگر (Blogger) و سایت‌های گوگل (Google Sites)
ت) ابزار مشارکت اجتماعی همچون گوگل پلاس (Google Plus)، الو (Allo) و هنگ‌اوت  (Hangout)
ث) ابزارهای رایگان کنترل و تحلیل سایت‌ها همچون گوگل آنلیتیکز  (Google Analytics)
ج) سیستم‌عامل‌های رایگان شامل اندروید برای گوشی‌های هوشمند و سیستم‌عامل کروم (Chrome OS) برای لپ‌تاپ‌ها
چ) تبلیغات هدفمند در بخش‌های گوناگون همچون صفحه جستجو، اپلیکیشن‌ها، شبکه اجتماعی و سایت‌های دیگر
ح) فروش فضای تبلیغی به شرکت‌ها
خ) فروش اپلیکیشن‌ها به کاربران و شرکت‌ها
ز) ارائه اپلیکیشن‌های تجاری

 

۵- ارتباط با مشتریان

گوگل به دو صورت با مشتریان خود ارتباط دارد:
الف) ارتباطات ماشینی وسیع با کاربران در قالب تالارهای گفتگوی گوگل و راهنماهای آماده
ب) ارتباط مستقیم و فردبه‌فرد با شرکت‌های مشتری گوگل

 

۶- کانال‌های ارتباطی و توزیعی

کانال‌های ارتباطی و توزیعی گوگل با شرکت‌های دیگر برای جذب تبلیغات به دو شکل هستند:
الف) شبکه شرکت‌های همکار برای جذب تبلیغات
ب) فروش مستقیم تبلیغات به شرکت‌های متقاضی

 

۷- بخش مشتریان

گوگل مشتری‌های گوناگونی دارد. هرکدام از این مشتریان از خدمات متفاوتی استفاده می‌کنند. این مشتریان شامل کاربران و شرکت‌های متقاضی تبلیغات هستند. مشتریان گوگل را بدین‌ صورت می‌توان دسته‌بندی کرد:
الف) کاربرانی که از ابزارهای جستجوی گوگل استفاده می‌کنند.
ب) مشتریان اپلیکیشن‌های رایگان و پولی
پ) کاربران سایت‌های گوگل
ت) کاربران شبکه اجتماعی گوگل پلاس
ث) مشتریان شرکت‌های همکار
ج) مشتریان تبلیغ‌کننده و تبلیغ‌گیرنده
خ) مشتریان خدمات ابری

 

۸- ساختار هزینه‌ها

هزینه‌های فعالیت‌های گوگل را می‌توان در سه بخش دسته‌بندی کرد:
الف) هزینه‌های پرداختی به شرکت‌های همکار
ب) پرداخت هزینه تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار به شرکت‌های دیگر
پ) هزینه‌های نگهداری، ساخت و ارتقا مراکز داده
ت) هزینه بخش‌های تحقیق و توسعه نرم‌افزارها و سخت‌افزارها مثل آزمایشگاه‌های  Google X
بسیاری از فناوری‌هایی بدیعی که گوگل عرضه می‌کند محصول آزمایشگاه‌های Google X هستند. محصولات همچون عینک گوگل، خودروهای خودران و پروژه لوون (Project Loon)

 

۹- جریان‌های درآمدی

درآمد گوگل از بخش‌های متعددی فراهم می‌شود. این بخش‌ها بدین شرح هستند:
الف) سهم فروش اپلیکیشن‌ها در فروشگاه‌های آنلاین همچون پلی‌استور و فروشگاه گوگل‌کروم
ب) هزینه‌های ثبت‌نام مثل هزینه‌ای که گوگل بابت ایجاد حساب‌کاربری برای توسعه‌دهنده‌های اپلیکیشن در فروشگاه پلی‌استور، دریافت می‌کند.
پ) جریان درآمدی ناشی از اطلاعاتی که گوگل از کاربرها، سایت‌ها و جوامع گوناگون دارد.
ت) درآمد ناشی از تبلیغات با کلمات کلیدی در صفحه‌ جستجوی گوگل (Google AdWords)
امتیاز فروش و استفاده از اختراعات و ابداعات موتورولا همچنان در اختیار گوگل است.
ث) در‌آمد ناشی تبلیغات گوگل در سایت‌های دیگر که متناسب با محتوای هر صفحه است  (Google AdSense)
ج) در‌آمد به دست آمده از فروش سخت‌افزار
چ) درآمد به دست آمده از حق ثبت اختراعات و ابداعات. این اختراعات توسط خود شرکت گوگل انجام شده‌اند. اما مواردی وجود دارد که گوگل با خرید یک شرکت دیگر، مالک تمام حقوق ثبت اختراع و ابداعات آن شود. مثلا امروزه با اینکه گوگل، شرکت موتورولا را با یک چهارم قیمتِ خرید، به شرکت لنوو فروخته است، اما امتیاز فروش و استفاده از اختراعات و ابداعات موتورولا همچنان در اختیار گوگل است.

ح) درآمد به دست آمده از خدمات ابری همچون Google Drive به کاربران نهایی و شرکت‌ها

 

دنیای در حال تغییر …

در این مقاله تلاش شد تصویری از مدل تجاری گوگل ارائه گردد؛ اما باید توجه داشته باشیم که مدل تجاری یک شرکت در جهان پویای امروزی، لزوما شکل ثابتی ندارد. بلکه می‌تواند متناسب با ترند‌های هر بازه زمانی تغییر کند.

شاید روزی پیش بیاید که گوگل دیگر سخت‌افزار تولید نکند. در این صورت شرکت‌های همکار تولید سخت‌افزار و همچنین منابع و هزینه‌های مربوط به این بخش دیگر در مدل تجاری وجود نخواهند داشت!

شاید بخواهید بدانید:  مدل کسب و کار چیست؟
بهتر است بدانید:   بوم‌ مدل کسب و کار چیست؟
این مطلب را از دست ندهید:  بررسی مدل کسب و کار اسنپ
این مطلب را نیز از دست ندهید:  بررسی مدل کسب و کار دیجی کالا

 

منبع وب‌سایت تابناک وب‌سایت ویکی‌پدیا

نظرات بسته شده است.