تکنیک های زبان بدن

44 ترفتد برای بهبود زبان بدن

زبان بدن یکی از اجزای ارتباطات غیر کلامی است که در برقراری ارتباطات روزمره ما جایگاه بسیار پررنگی دارد.

یادگیری تکنیک‌های زبان بدن باعث می شود که ما در ارتباطات غیر کلامی خود که بخش عمده‌ای از ارتباطات ما را تشکیل می‌دهند توانمندتر شویم.

با استفاده بهینه از این تکنیک های زبان بدن می توانیم در ارتباطات و مذاکرات خود بهتر عمل کنیم.

زبان بدن در متن زندگی ما قرار دارد، از ارتباطات روزانه ی ساده گرفته تا مذاکرات پیشرفته؛ در همه ی اینها زبان بدن نتایجی که ما به دست می آوریم را تحت تاثیر قرار می دهد.

ما می توانیم با یادگیری زبان بدن، پیام های بهتری را در روابط کاری و اجتماعی خود ارسال و دریافت کنیم.

به بیان دیگر وقتی زبان بدن را یاد می گیریم می توانیم کنترل بیشتری روی پیامی که می خواهیم ارسال کنیم داشته باشیم و پیام ها و رفتارهای دیگران را بهتر شناسایی کنیم.

برای مثال می توانیم با یادگیری این اصول و قواعد در هنگام صحبت، با تکنیک های زبان بدن کلام خود را تایید کنیم که این کار در اثر بخشی کلام ما تاثیرگذار است.

 

اصول خواندن زبان بدن

زبان بدن

ارتباط چشمی در زبان بدن

یکی از مباحث بسیار مهم زبان بدن ” ارتباط چشمی ” است.

به دلیل اهمیت ویژه ارتباط چشمی ، کمی بیشتر از سایر موارد به این موضوع می پردازیم.

چشمان پنجره‌ای برای روح هستند.

شما با توجه به طرز نگاه کردن دیگران، می‌توانید خیلی چیزها در مورد آن شخص بیاموزید.

اجتناب کامل از تماس با چشمی، یا زیاد به پایین نگاه کردن، هر دو نشان‌دهنده حالت دفاعی است.

اگر کسی فعالانه به شما گوش کند، به‌جای اینکه حرف بزند، تماس چشمی بیشتری با شما برقرار می‌کند.

در هنگام یک مکالمه برگرداندن نگاه گوینده از شنونده همچنین می‌تواند نشانه‌ی این باشد که شخصی که در حال صحبت کردن است هنوز برای توقف و گوش دادن آماده نیست.

زبان بدن

ارتباط چشمی برای علاقه

نگاه کردن به یک فرد می‌تواند نشانه‌ای از وجود جذابیت در آن فرد باشد.

افرادی که به کسی علاقه‌مند هستند، با آن شخص تماس چشمی قوی برقرار می‌کنند.

همچنین موقع مکالمه به‌طرف فرد مقابل متمایل می‌شوند.

ارتباط چشمی برای احترام

بسته به زمینه، ایجاد تماس چشم با شخص دیگری می‌تواند نشانه ادب و احترام به‌طرف مقابل باشد.

به‌عنوان‌مثال، هنگامی‌که شما دریک اتاقی که افراد زیادی حضور دارند مشغول ارائه و سخنرانی هستید، اتاق را به سه بخش تقسیم کنید.

دقت کنید که هر بار پیامتان را به یک بخش از افراد منتقل کنید و با یک نفر در آن قسمت تماس چشمی برقرار کنید.

افرادی که در اطراف آن شخص نشسته‌اند حس می‌کنند که در تماس مستقیم با شما قرار دارند.

این باعث می‌شود شما یک سخنران عالی به نظر بیایید.

زبان بدن

ارتباط چشمی راه قدرت نمایی

 

هنگام گفتگو حتما به چشمان طرف مقابل نگاه کنید.

کسانی که در بیشتر زمان گفتگو به جای چشمان مخاطب به سمت دیگر نگاه می‌کنند، میزان سلطه اجتماعی کمتری دارند و برای مثال احتمال کمتری دارد که رئیس باشند.

هنگام صحبت کردن با دیگران، اگر شخصی باشید که ازلحاظ چهره غالب باشد می‌توانید اعتمادبه‌نفس خود را نشان دهید.

نسبت تسلط چهره و قیافه را می‌توان با تعیین اینکه چه کسی بیشتر به چشمان دیگری نگاه می‌کند و چه کسی به سمت دیگر خیره می‌شود، دریافت.

میزان تسلط چهره شما تعیین می‌کند که شما در مقایسه با شخص دیگر در سلسله ‌مراتب سلطه اجتماعی کجا ایستاده‌اید. نگاه کردن به سمت پایین، احساس درماندگی را نشان می‌دهد، زیرا به نظر می‌رسد که شخص در تلاش است که از هرگونه انتقاد و تضادی جلوگیری کند.

با استفاده از ارتباط چشمی و حرکات مثبت، مانند تکان دادن سر و لبخند زدن، می‌توانید همدلی خود را نسبت به فرد دیگر نشان دهید.

استفاده از ارتباط چشمی و این حرکات، زمانی که یک شخص صحبت می‌کند، به او بازخورد مثبت می‌دهد و نشان می‌دهد به آنچه می‌گوید علاقه‌مند هستیم.

زبان بدن

خب، در ادامه این نوشتار قرار است ترفندها و تکنیک های دیگری را به شما بگویم که با یادگیری آنها می توانید در همه روابط شخصی و کاری و تحصیلی موفق شوید:

 

  • ۱- خیره شدن ممنوع

همه مدت ارتباط چشمی خود را با چهره و چشم‌های گوینده و شنونده حفظ کنید.

البته خیره نشوید، فقط نگاه تان را بر چهره فرد مقابل تقسیم کنید.

این اصل زبان بدن می گوید خیره شدن‌های طولانی می‌تواند مخاطب‌تان را کاملا معذب و کلافه کند.

از سویی دیگر، اجتناب از برقراری ارتباط چشمی نیز نشان‌دهنده‌ی بی‌میلی به گفتگو با شخص مقابل یا عدم اعتماد به نفس است.

درباره این موضوع به طور کامل در بخش اول نوشتار توضیح دادم.

زبان بدن

  • ۲- خلاصی از شر وسایل مزاحم

وسایل اضافی را از جلوی دست خود دور کنید، موانعی که جلو حرکت آزادانه شما را می‌گیرد. جیب هایتان را خالی کنید، آنها را زیاد سنگین نکنید.

  • ۳- چهار دقیقه

۸۰ درصد ذهنیت افراد، در همان ۴ دقیقه اول آشنایی با شما تعیین می‌شود.

پس مواظب برخورد اول خود در ۴ دقیقه اول باشید. نقش کسی دیگر را بازی نکنید. خودتان باشید.

زبان بدن

  • ۴- راه رفتن با وقار و مطمئن

این اصل زبان بدن می گوید نحوه‌ی راه رفتن‌مان می‌تواند ما را حتی واقعا در خطر حمله و تهاجم دیگران قرار دهد.

راه رفتن با اعتماد به نفس و هماهنگی بسیار مهم است. هنگام راه رفتن پاهای‌تان را روی زمین نکشید.

  • ۵- لبخند زدن

لبخند زدن را فراموش نکنید.

لبخند زدن طرف مقابل را تحریک می‌کند و باعث می‌شود وی نیز در پاسخ به شما لبخند بزند.

افراد بدون لبخند، غالبا عبوس و کناره‌گیر شمرده می‌شوند.‌

زبان بدن

  • ۶- راحت نشستن

این اصل زبان بدن می گوید راحت بنشینید.

البته نه آنقدر راحت که در منزل روی کاناپه می‌نشینید. راحت نشستن باعث می‌شود بهتر فکر کنید و اندام تان طبیعی کار کند.

  • ۷- حفظ فاصله

افراد، حریم شخصی خود را دارند.

همیشه فاصله مجاز با افراد و جنس مخالف را حفظ کنید.

افراد از اینکه بیش از حد به آنها نزدیک شوید ناراحت می‌شوند و حالت تدافعی به خود می‌گیرند.

  • ۸- ور نرفتن با خود

با صورت، دماغ و گوش هایتان بازی نکنید. با این کار حس بدی به بقیه منتقل می‌کنید.

این حرکات ممکن است عدم علاقه شما را به طرف مقابل منتقل کند.

  • ۹- استفاده از دست ها و صورت

این اصل زبان بدن می گوید از دست‌ها و چهره خود با قدرت برای بیان حرف هایتان استفاده کنید.

بدون استفاده از حرکات دست و صورت ، شبیه یک روبات بدون احساس هستید.

زبان بدن

  • ۱۰- درست نوشیدن

هنگام نوشیدن چای یا هر نوشیدنی دیگر مواظب حرکات خود باشید.

لیوان را جلوی سینه یا دهان خود نگه ندارید چون حالت تدافعی تان را بیشتر می‌کند.

مراقب باشید که نوشیدن با صدا هم برای افراد خوشایند نیست.

  • ۱۱- داشتن احساس خوب

احساس خوبی داشته باشید.

همین احساس خوب باعث می‌شود تمام مدتی که از زبان بدن استفاده می‌کنید کارایی بیشتر و بهتری داشته باشید.

فیلم بازی نکنید ،احساس شما باید صادقانه باشد.

  • ۱۲- آراستگی

هنگام شرکت در جلسات مذاکره یا قرار ملاقات، لباس خوب و آراسته به تن کنید.

آراستگی ظاهری نشان دهنده نظم درونی است.

یادآوری می کنم که مسواک زدن قبل از جلسات و قرار ملاقات‌ها را هرگز فراموش نکنید.

  • ۱۳- آرایش موی متعارف

این اصل زبان بدن می گوید همیشه از مدل موی متعارف استفاده کنید و از مد، به دور باشید.

پیروی از مدهای نامتعارف این پیام را به طرف مقابل انتقال می دهد که شما از ثبات قدم برخوردار نیستید.

زبان بدن

  • ۱۴- تحلیل حرکات دیگران

مطالب مرتبط

همه حرکات فرد مقابل تان را تحلیل کنید و همان دفعه اول در مورد او قضاوت نکنید.

  • ۱۵- احترام به عقاید

در برخورد با جنس مخالف، همه جوانب دینی و شرعی را رعایت فرمایید و به عقاید دیگران احترام بگذارید.

  • ۱۶- دروغ نگفتن

از دروغ گفتن پرهیز کنید.

هنگام دروغ گفتن، بدن ما غیر ارادی از خود واکنش نشان می‌دهد، ممکن است این واکنش به زبان بدن شما آسیب برساند و باعث حرکت در اندام‌های شما شود، در نتیجه افراد با دیدن این حرکات به دروغگو بودن شما پی می‌برند.

  • ۱۷- تن صدا

هنگام صحبت، درجه صدایتان مشخص و مناسب باشد.

برای تاکید یا نفی موضوعی می‌توانید با بلند و کوتاه کردن درجه صدا موثرتر واقع شوید.

زبان بدن

  • ۱۸- رو به رو نشستن

روبه‌روی طرف مقابل تان بنشینید.

رو برگرداندن از طرف مقابل در هنگام صحبت ، نشاندهنده ی بی توجهی شما به سخنانش است.

  • ۱۹- خندیدن به جا

از خندیدن بی‌مورد و بدون دلیل در جلسات مذاکره خودداری نمایید.

لبخند زدن به جا میتواند صمیمیت را افزایش دهد و بیان کننده فهم شما از طرف مقابل است.

  • ۲۰- شوخی به جا

این اصل زبان بدن می گوید با هر کسی شوخی نکنید.

شوخی به جا سبب تلطیف فضای سنگین برخی جلسات می شود.

اما شوخی بی جا و زیاد از حد موجب کسر شان شما می گردد.

  • ۲۱- در جای مناسب ایستادن

از ایستادن بی‌مورد کنار صندلی‌ها و تکیه به دیوارها اجتناب کنید.

  • ۲۲- اجتناب از حرکات احساسی

از سر احساس، دست و پای خود را به حرکت در نیاورید. بگذارید دست‌ها و بدن تان بنا به نیاز طبیعی خود حرکت کنند.

  • ۲۳- خلاقیت برای کودکان

چنانچه برای کودکان از زبان بدن استفاده می‌کنید، خلاقیت بیشتری به خرج دهید و با زبان بدن خودشان با آنها صحبت کنید.

زبان بدن

  • ۲۴- استفاده بیشتر در مذاکرات

در جلسات مذاکره، زمان بیشتری را به استفاده از زبان بدن اختصاص دهید و سعی کنید همه مدتی که در حال سخنرانی یا مذاکره هستید از زبان بدن تان استفاده کنید.

  • ۲۵- تکان دادن سر و چشم

وقتی به صحبت طرف مقابل تان گوش می‌دهید، با تکان سر و چشم خود، فرد را جذب کنید تا بیشتر با شما مذاکره کند.

  • ۲۶- استفاده تدریجی از زبان بدن صمیمی

به سرعت و بدون شناخت کافی با افراد صمیمی نشوید .

از زبان بدنی که برای دوستان نزدیک به کار می‌برید، برای افراد غریبه استفاده نکنید.

  • ۲۷- استفاده به جا از وسایل

این اصل زبان بدن می گوید از لوازم خود به خوبی و با آرامش استفاده کنید.

  • ۲۸- عطسه و سرفه ی درست

هنگام عطسه یا سرفه ناگهانی از دستمال استفاده کنید و سعی کنید صورت خود را به سمت مخالف فرد برگردانید.

زبان بدن

  • ۲۹ تمرین لحن صدا

صدای خود را چند بار ضبط کنید و بعد از پایان مذاکره خوب به آن گوش دهید .

برای بهبود لحن صدای خود تمرین کنید.

  • ۳۰- تمرین حرکات دست

قبل از استفاده از حرکات دست در مذاکره جلو آینه آنها را تمرین کنید.

تمرین حرکات دست قبل از حضور در جلسه مذاکره اهمیتی ویژه دارد.

  • ۳۱- دست دادن درست

هنگام دست دادن با فرد مقابل دقت کنید کف دست او را کاملاً لمس کنید و از هر گونه فشار اضافی به‌دست وی خودداری کنید.

زبان بدن

  • ۳۲- طمانینه

این اصل زبان بدن می گوید زود تصمیم نگیرید.

با دیدن نخستین برخورد و تحلیل آن نتیجه گیری نکنید.

برای پی بردن به حالت‌ها و نیت‌ها باید چند زبان بدن را همزمان بررسی کنید.

  • ۳۳- عدم غفلت از چشم ها

از چشم‌های دیگران غافل نشوید.

ممکن است وقتی با فردی صحبت می‌کنید چشم‌های او بهترین راهنمای شما در شناخت زبان بدن آنها باشد.

  • ۳۴- بغل کردن و بوسیدن به جا

در بغل کردن و بوسیدن افراد دقت کنید.

اگر فاصله خود را با شما کم کنند، به این معناست که آمادگی خود را برای بغل کردن و بوسیدن اعلام می‌کنند.

  • ۳۵- تماس بدنی

این اصل زبان بدن می گوید تماس بدنی را فراموش نکنید، همان طور که وقتی می‌خواهید کسی را به آرامی بیدار کنید همزمان با دست و صدا عمل می‌کنید تا به هدف خود برسید، برای مکالمه‌های خود نیز از تماس بدنی مناسب استفاده کنید.

توجه کنید که استفاده از این تکنیک باید با توجه به تکنیک قبل باشد.

  • ۳۶- استفاده از زبان بدن در مکالمات تلفن

مکالمه تلفنی خود را با حرکت دست‌ها و حالات چشم انجام دهید.

این کار باعث کیفیت بهتر مکالمه شما در تماس‌های تلفنی خواهد شد.

زبان بدن

  • ۳۷- نفس عمیق

این اصل زبان بدن می گوید چنانچه عصبانی شدید، نفس‌های عمیق بکشید و سعی کنید فکر و ذهن خود را بر افکار خوب متمرکز کنید.

شتابزده قضاوت نکنید و تصمیم نگیرید.

  • ۳۸- قانون ارتفاع

قانون ارتفاع را رعایت کنید. هرگاه شخصی نشسته باشد، ایستاده با او مذاکره نکنید، این قانون ارتفاع در زبان بدن مذاکره است.

زبان بدن

  • ۳۹- شناخت زبان بدن آدم های هر منطقه یا کشور

حالات و اشارات زبان بدن هر منطقه یا هر کشور را به خوبی بشناسید.

معنی بعضی از اشارات در کشورها با یکدیگر متفاوت است و امکان دارد در یک کشور مفهوم خوبی داشته باشد، اما در کشوری دیگری نوعی توهین یا تمسخر قلمداد شود.

  • ۴۰- اجتناب از تابش مستقیم نور

محل نشستن یا ایستادن خود را طوری تنظیم کنید که نور، مستقیم به چشم هایتان نتابد.

  • ۴۱- اجتناب از زبان بدن سردرگمی و خستگی

بازی کردن با موها، حلقه ازدواج و یا تکان دادن پاها می تواند نشان از سردرگمی و خستگی باشد.

حواستان باشد در یک جلسه یا برخورد مهم از این حرکات دوری کنید.

  • ۴۲- اجتناب از نگاه سربالا یا نگاه به راست

این اصل زبان بدن می گوید از نگاه سر بالا یا نگاه به سمت راست خودداری کنید، زیرا نماد جهانی بی‌علاقگی و بی‌توجهی است.

  • ۴۳- کنترل رفتارهای غیر کلامی

طبیعتا برخی آدم‌ها تلاش می‌کنند رفتارهای غیرکلامی‌ خود را ‌کنترل‌‌ کنند.

اما معمولا موفق نمی شوند و آنچه به شکل غیرکلامی از آنان بروز پیدا میکند همان کلامی است که می خواسته اند بگویند اما خودشان را کنترل کرده اند.

به این ترتیب معمولا دروغگوها لو میروند و رفتارشان چیز دیگری را می گوید.

  • ۴۴- حفظ آرامش

زمانی که صحبت می‌کنید و به دیگران نگاه می‌کنید، آرامش داشته باشید.

آرامش شما امتیاز مثبتی است برایتان.

آرامش نشان دهنده ی صداقت و تسلط شما در مذاکره است.

 

نکته مهم:

اگر به تازگی دارید از زبان بدن در روابط خود استفاده می‌کنید، با آرامش و به تدریج آنها را به کار ببرید تا بتوانید بر انجام صحیح آنها مسلط باشید.

نظرات بسته شده است.