تحلیل و بررسی فیلم سینمایی منطقۀ پرواز ممنوع

سینمای نوجوان و برهوت مفاهیم تازه

شاید عقلانی ترینِ کارها بعد از تعیین جامعۀ هدف برای هنرمند متعهّد نیاز سنجی مخاطب باشد. نیازسنجی ای مبتنی بر اقتضائات سیاسی، اجتماعی، روانشناختی و جامعه شناختی جامعه؛ از این نظر قطعاً «منطقۀ پرواز ممنوع» اثری موفّق و منطقی است.

فیلم با وجود برخی مشکلات و ضعفهای فنّی بخصوص در سکانس حملۀ یوزپلنگ؛ اثری ساده، قابل فهم و گیراست چرا که به نیاز حال حاضر مخاطب ایرانی یعنی«امید» پرداخته. همانطور که نیاز جامعۀ آمریکایی در مقطعی بحران هوّیت بود که هالیوود با ساخت اثری فاخر ماتریکس پاسخگوی آن بود و یا آثاری همچون «تروی» که در نقدِ جنگ طلبی و در پاسخ به نیازِ جنگ ستیزیِ معترضینِ به جنگ عراق ساخته شد.

فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع

امید حسّیست که اگر در ملّتی بمیرد، گویی همه چیز به باد رفته و اگر تنها امید زنده باشد، جوانه های مختلف سربر خواهد آورد و زایشها خواهد داشت. زایشهایی که هر یک از آنها می تواند گامی در راه تعالی و ترّقی هر ملّت و امّتی باشد.

«منطقۀ پرواز ممنوع» با وجودِ پرداختنِ به «پروژۀ ضدِ امنیتیِ یوز ایرانی» اساساً فیلمی امنیتی به حساب نیامده و نخواهد آمد، چرا که با فضاسازی چنین آثاری همخوانی نداشته و فضای این ژانر نیز مناسب مخاطب نوجوان نبوده و نیست.

کاراکتر مدافع حرم مصطفی(با بازی حجازی فر ) به وضوح گوینده و نمایندۀ این مطلب است که امنیّت و آرامش پایه و اساس هر چیزیست، حتّی پیشرفتهای علمی و فنّی. و شاید این، دیگر سخن صاحب اثر باشد که تلاش در سایه امید و امید در سایۀ ایثارست که نتیجه بخش خواهد بود و این قطعاً مختصّ ملّت و سرزمینی خاص نیست؛ که باز هم تمامی این مختصّات در مدافعان حقیقی وطن متجلّیست.

فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع

چه در دهۀ ۶۰  و سالهای جنگ تحمیلی و چه در دهۀ۹۰ و سالهای جنگ نیابتی. حتّی برازنده ترین الگوهای اعتماد به نفس و پویایی در اوج فشار و کثرت دشمنان، و قلّت دوستان را داشته و داریم.

امّا در فرم، فیلم قواعد ساختاری سختاری کلاسیک را رعایت کرده و تا حدّی پیرو ساختار کلاسیک در معرّفی کاراکترهاست، چرا که همچون آثار کلاسیک حدوداً در ۲۰ دقیقۀ آغازین به معرّفی آنها پرداخته و سیر خطّی داستان هم متناسب با شرائط مخاطب نوجوان است.

از نقاط قوّت فیلم که بگذریم شاید تنها در یک چیز جای نقد داشته باشد و آن، کمبود و یا نبود غافلگیری در طول قصّه است و اینکه تقریباً بیشتر داستان قابل پیش بینی بوده و یا حدّ اقل فاقد حسّ غافلگیریست.

استقبال نوجوانان از فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع
استقبال نوجوانان از فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع

بازیگران

امّا در بحثِ بازیگردانی نیز تیم سازنده قابل قبول ظاهر شده، بالأخص در بازی گرفتن از بازیگرانِ تازه کارِ نوجوان، که بین اهالی سینما کار آسانی به حساب نمی آید؛ حتّی بزرگانی چون کیارستمی نیز در مورد بازی گرفتن از غیر حرفه ای ها در آثار خود به طور خاص گفته اند و آنرا آسان به حساب نمی آوردند.

 

تیزر فیلم منطقه پرواز ممنوعه

 

نظرات بسته شده است.