معرفی
دیجیکالا نام یکی از وبگاههای فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ایران است. این وبگاه بزرگترین فروشگاه آنلاین در ایران است و روزانه بیش از ۲ میلیون بازدیدکننده و ۹۰ درصد سهم بازار فروش آنلاین در ایران را در اختیار دارد.
دیجیکالا اکنون در رتبه سوم الکسا در ایران بعد از گوگل و آپارات قرار دارد؛ دیجیکالا سه مرکز پردازش و انبار کالا در تهران و ۲۳ مرکز توزیع در شهرهای بزرگ ایران دارد.
سرمایهگذاری
در ابتدا دیجیکالا در سال ۸۵ با سرمایهی شخصی اولیه ۲۰ میلیون تومانی حمید و سعید محمدی شروع به کار کرد؛ شش سال بعد از تأسیس، با جذب سرمایهگذار وارد فاز بعدی توسعه کسب وکار خود شد؛
شرکت خصوصی ایرانی سرآوا پارس در سال ۱۳۹۱ سرمایهگذاری در دیجیکالا را آغاز کرد؛
راند دوم سرمایهگذاری دیجیکالا سال ۱۳۹۴ با جذب سرمایه یک صندوق سرمایهگذاری اروپایی (IIIC) آغاز شد. مطابق گزارش ۱۰۰ روزه دولت، دیجیکالا از دیماه سال ۱۳۹۴ فرایند جذب سرمایه را از طریق شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت *(IIIC) و به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار در قالب افزایش سرمایه و در ازای ۲۱ درصد سهام آغاز کرد. این فرآیند جذب سرمایه با اخذ مجوز سرمایهگذاری خارجی (فیپا) از «سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران» کامل شدهاست.
بنا به گفته مدیران دیجیکالا در آذر سال ۱۳۹۷، ۳۵ درصد سهام گروه دیجیکالا در اختیار سرآوا، ۳۵ درصد برادران محمدی، حدود ۲۵ درصد در اختیار صندوق اروپایی IIIC و بقیه نیز سهم تشویقی ۸۰ نفر از مدیران کلیدی دیجیکالاست.
مرکز پردازش کالا
اولین مرکز پردازش کالا (Fulfillment Center) دیجیکالا در سال ۱۳۹۲ راهاندازی شد؛
در این مرکز زنجیرهای از فعالیتهای به هم پیوسته وجود دارد که در فرآیند تحویل به موقع سفارش تأثیر مستقیم دارد. این فعالیتها با انتقال کالا از فروشندگان و تامینکنندگان آغاز میشود و بعد از قرار گرفتن در زنجیره تأمین، پردازش و ارسال در نهایت با تحویل سفارش مشتری در بازه زمانی از پیش تعیینشده پایان مییابد.
دیجیکالا در آبان ۱۳۹۶ دومین مرکز پردازش کالای خود را نیز افتتاح کرد، این مرکز بزرگترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه است که ظرفیت ثبت سفارش کاربران را به ۴۰۰ هزار کالا در روز افزایش دادهاست.
بخشی از کالاهای موجود در مرکز پردازش کالاهای متعلق به فروشگاه اینترنتی دیجیکالا (Retail) و بخشی از کالاهای فروشندگان مارکتپِلیس هم به صورت امانی در انبارهای دیجیکالا نگهداری میشود و تا آماده ارسال باشند. در کنار کالاهای موجود در مرکز پردازش، بخشی از کالاها نیز بعد از ثبت سفارش، از طرف فروشنده در اختیار دیجیکالا قرار میگیرد. هنگام ثبت سفارش، پردازش کالای مشتری بر اساس نوع کالا در نظر گرفته میشود. این فرآیند به صورت هوشمند انجام میشود و زمان ارسال کالا را مشخص میکند. دیجیکالا علاوه بر تهران، در ۲۳ شهر بزرگ ایران، مرکز توزیع دارد.
کانتنت فکتوری یا بخش تولید محتوا بخش دیگری از مرکز پردازش است که مطالب مربوط به توضیح محصولات، نقد و بررسیها و عکاسی از کالاها آنجا تهیه میشود.
پلتفرم سوپرنوا
این پلتفرم زیرساختی برای میزبانی از ۱۰۰ هزار کسبوکار ایرانی و ۲۰۰ میلیون کاربر در منطقه ایجاد کردهاست. دیجیکالا پلتفرم سوپرنوا را به عنوان یک سیستم جامع در تمام فعالیتهای خود از قبیل انبارداری، فروش، نسخه وب، موبایل، مارکت پِلیس و سایر حوزهها مورد استفاده قرار دادهاست.
سوپرنوا در کنار ارائه امکاناتی برای مدیریت امور روزمره دیجیکالا، امکاناتی مثل تحلیل دادههای کلان را در اختیار این شرکت قرار میدهد. سوپرنوا مبتنی و با استفاده از فنآوری متن باز (Open Source) اجرا شده و طراحی آن با تمرکز بر گسترشپذیری و قابلیت سرویسدهی همزمان تعداد زیادی کاربر بودهاست.
بخشها و خدمات
دیجیکالا نکست، در حوزههایی نو و آیندهنگرانه، در ادامه مسیر دیجیکالا روی استارتآپهای کوچکتر سرمایهگذاری و به آنها کمک میکند. این بخش بازوی تحقیقاتی گروه دیجیکالا بهشمار میرود و با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی نیز در ارتباط است. دیجیکلاب نیز برای قدردانی و تشویق مشتریان وفادار راهاندازی شدهاست.
فروشگاه کتاب الکترونیک فیدیبو در سال ۱۳۹۵ به دیجیکالا پیوست؛ دیجیکالا در سال ۱۳۹۵ بخشی از سهام فیدیبو را خرید و در سال ۱۳۹۶ با افزایش سرمایهگذاری، مالک اصلی آن شد؛ فیدیبو فروشگاه قانونی کتاب الکترونیک فارسی است که از اسفند ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کردهاست. فیدیبو با همراهی دیجیکالا در اردیبهشت ۱۳۹۷ اولین کتابخوان انحصاری خود را با نام فیدیبوک با پشتیبانی از زبان فارسی عرضه کردند.
دیجی استایل که از سایت های زیرمجموعه دیجی کالا محسوب میشود که به یکی از بزرگترین فروشگاه اینترنتی های مد و پوشاک در ایران تبدیل شده است. عموماً در دیجی استایل محصولات از برند های معروف و اصلی قرارداده میشود. دیجی استایل در حوزه آرایشی و بهداشتی نیز وارد شده است.
همچنین در دیجی استایل بخشی به نام برندهای ایرانی قرار داده شده است که در آن فقط امکان خرید کالا های ایرانی وجود دارد.
گستره محصولات دیجی استایل تا انتهای سال ۹۷ شامل لباس مردانه، زنانه و بچگانه، انواع کیف های مردانه و زنانه، انواع کفش های ورزشی و رسمی، عینک، ساعت، دستبند، دستکش، کلاه، زیورآلات از برند های متنوعی میباشد.
دیجیپی استارتآپی در حوزه فناوری مالی (فینتک) و صنعت پرداخت است که پیش از این با نام هماپی فعالیت میکرد و از سال ۱۳۹۶ به گروه دیجیکالا پیوست. این سیستم یکپارچه پرداخت آسان بدون نیاز به ورود اطلاعات کارت است.
بوم مدل کسب و کار دیجیکالا
بوممدل کسب و کار دیجیکالا را میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید:
همانگونه که در بوم فوق مشخص است مشتریان اصلی دیجیکالا، کاربران انبوه اینترنتی (در سطوح و اقشار مختلف) است که با ایجاد بستر حرفهای و کارآمد برای مقایسهی کالاها و انتخاب آگاهانه، برای مشتریان خود ارزشآفرینی و با فروش مستقیم کالا به ایشان برای خود به کسب درآمد میپردازد؛ در این راستا از کانالهای مختلف نظیر اپلیکیشن اختصاصی و وبسایت با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و با انجام تبلیغات گسترده و ارائهی برنامههای مختلف تخفیف به ایجاد و حفظ ارتباط با مشتریان میپردازد؛
منابع کلیدی این کسب و کار، امتیاز برند و وبسایت آن و هزینههای اصلی آن، هزینهی توسعهی وبسایت، هزینههای انبارداری و هزینههای خرید کالاست؛
شرکای کلیدی دیجیکالا، شبکهی بزرگ تولیدکنندگان، واردکنندگان و تأمینکنندگان کالا هستند؛ دیجی کالا در راستای افزایش فروش، با الگوی افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) با فروشندگان، توزیعکنندگان و بازاریابان نیز همکاری مینماید؛
برپایهی آنچه که گفته شد مدل کسب و کار دیجیکالا را میتوان یک مدل هیبرید یا ترکیبی از دو مدل خردهفروشی (Retail) و بازارگاه (Marketplace) دانست؛
نظرات بسته شده است.